صفحه اصلی / ایران / آمریکا: با رفع تحریم تسلیحاتی ایران، درگیری‌ها در سوریه و نقاط دیگر شدت می‌گیرد

آمریکا: با رفع تحریم تسلیحاتی ایران، درگیری‌ها در سوریه و نقاط دیگر شدت می‌گیرد

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، می‌گوید که در صورت برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نزاع در سوریه و جاهای دیگر شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هوک روز یک‌شنبه پنجم مرداد با بیان این مطلب افزود که جمهوری اسلامی ایران مرتباً تحریم تسلیحاتی را نقض کرده و به این کار ادامه داده است.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش ادامه دارد اما بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در حمایت از توافق اتمی تصویب شده، قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، پایان ‌یابد. آمریکا به دنبال تمدید دائمی این تحریم است.

برایان هوک همچنین گفت که اگر کشورها اجازه دهند مهلت تحریم تسلیحاتی علیه ایران به پایان برسد، این امر به شدت به صلح و امنیت در خاورمیانه ضربه خواهد زد.

او تأکید کرد: «هیچ‌کس معتقد نیست که ایران باید بتواند سلاح‌های متعارف بخرد و بفروشد.»

آمریکا بر خطرناک بودن انقضای تحریم تسلیحاتی ایران تأکید کرده و از ماه‌ها پیش کارزاری را برای جلوگیری از برداشته شدن این تحریم به راه انداخته است. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این باره نیز در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

روسیه و چین پیشتر مخالفت خود را با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرده‌اند اما ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن مقامات دو کشور برای پذیرش این امر هستند.

در همین زمینه، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا روز دوم خرداد تلفنی در خصوص برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای ایران و کنترل تسلیحاتی گفت‌وگو کردند.

بخش دیگر سخنان امروز برایان هوک مربوط به تنش سیاسی بین برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به‌ویژه مناقشه بین عربستان و قطر، بود و او در این زمینه گفت که «این مناقشه بیش از حد به درازا کشیده است».

آقای هوک سپس تأکید کرد حتی با وجود بستری شدن امیر کویت که هدایت گفت‌وگوهای آشتی با قطر را برعهده دارد، ایالات متحده تلاش برای برچیده شدن تحریم چهار کشور عرب خلیج فارس علیه قطر را ادامه خواهد داد.

عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با این اتهام که قطر از گروه‌های تندرو حمایت می‌کند، این کشور را از سال ۲۰۱۷ هدف تحریم قرار داده‌اند. اما کویت و بحرین تلاش کرده‌اند که میان طرفین گفت‌وگویی برقرار کنند.

آمریکا نیز که از شرکای قطر و عربستان سعودی محسوب می‌شود، دو طرف را به حل اختلافات خود فراخوانده است. با این حال برایان هوک می‌گوید که این دو سال اخیر برخی اقدامات نتیجه معکوس داشته است.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است که باید به مذاکرات میان طرفین سرعت بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *