صفحه اصلی / ایران / آسوشیتدپرس: احتمال مرگ میلیون‌ها شهروند ایران از کرونا

آسوشیتدپرس: احتمال مرگ میلیون‌ها شهروند ایران از کرونا

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به منابع مطالعاتی اعلام کرد اگر ویروس کرونا در ایران کنترل نشود احتمالا «۳.۵ میلیون» نفر در ایران جان خود را از دست می دهند.

نتایج مطالعات دانشگاه شریف درباره ویروس کرونا نشان می‌دهد اگر ویروس کرونا کنترل نشود، احتمالا ۳.۵ میلیون نفر در ایران جان خود را از دست خواهند داد.

حکومت ایران تاکنون هیچ گونه تدبیری برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ نکرده است. اخیرا حسن روحانی هرگونه احتمال قرنطینه شدن را نیز رد کرد.

آسوشیتدپرس سه سناریو برای کرونا در ایران در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، اگر مردم هم‌اکنون شروع به همکاری کنند، انتظار می‌رود تا مهار ویروس کرونا، ۱۲۰ هزار نفر از مردم ایران مبتلا شوند و ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

سناریوی دوم در تحقیقات دانشگاه شریف می‌گوید اگر مردم همکاری کمتری داشته باشند، احتمالا ۳۰۰ هزار نفر به ویروس مبتلا خواهند شد و ۱۱۰ هزار قربانی خواهد شد و در نهایتا، اگر مردم هیچ‌کدام از قواعدی که برای مهار کرونا لازم است را رعایت نکنند، احتمالا سیستم بهداشت ایران که هم اکنون نیز خسته و فرسوده شده است، دچار فروپاشی شود و در نبود تجهیزات کافی چهار میلیون نفر به کرونا مبتلا شوند و ۳.۵ میلیون نفر جان خود را از دست بدهند.

مشخص نیست که این پژوهش بر اساس چه معیارهایی انجام شده است،

این گزارش می‌گوید هم اکنون ۹۰ درصد از ۱۸ هزار نفری که بر اساس آمارهای رسمی در خاورمیانه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، از شهروندان ایران هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود به تدابیر برخی از کشورها اشاره کرده که بلافاصله وارد عمل شده و برای مهار کرونا اقدام کرده‌اند. اردن تجمع بیش از ۱۰ نفر را ممنوع کرده و نیروهای نظامی این کشور در بیرون از شهرهای عمده، ورود و خروج را متوقف کرده‌اند. اسرائیل نیز تدابیر سختگیرانه‌ای در رابطه با کرونا اتخاذ کرده است.

این گزارش همچنین به مصر اشاره کرده که با ابتلای ۱۶۶ نفر و مرگ چهار شهروندش، استان توریستی بحرالاحمر را قرنطینه کرده و حتی شهر توریستی غَردَقه را تعطیل کرده و کلا فعالیت‌های گردشگری، هتل‌ها و غیره برای ۱۴ روز متوقف شده است.

همچنین دولت عمان دستور داده است هر کس از خارج وارد شود، باید برای ۱۴ روز در قرنطینه بماند.

به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش‌های زیادی از عدم تمکین مردم ایران به هشدارهای مقامات و حتی نیروهای امنیتی وجود دارد که نمونه آن اعتراضات به بسته شدن آرامگاه امام هشتم شیعیان و خواهر او در شهرهای مشهد و قم است؛ مکان‌هایی که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و کل هفته برای زائران باز است و مردم طبق عادت‌های مذهبی ضریح‌ها را می‌بوسند.

استان‌های خراسان رضوی و قم از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین افراد جان‌باخته بر اثر کرونا را داشته‌اند. حکومت ایران در با قرنطینه شدن این دو شهر شهدیدا مخالف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *