صفحه اصلی / آذربایجان / ۱۵ دسامبر ”روز جهانی زبان تورکی” اعلام می‌شود

۱۵ دسامبر ”روز جهانی زبان تورکی” اعلام می‌شود

در نتیجه بحث و گفتگوها میان کشورهای تورک، احتمالا قرار بر این است که امروز، ۱۵ دسامبر؛ روز جهانی زبان تورکی اعلام شود.

از سال ۲۰۱۰ اقدامات خاصی در ارتباط با زبان تورکی شروع شده است و همه کشورهای تورک پذیرفته اند که یک روزی را برای گرامیداشت زبان تورکی اختصاص دهند.

انتخاب این تاریخ تصادفی نیست. در ۱۵ دسامبر ۱۸۹۳ ویلهلم تامسن، زبان شناس دانمارکی، توانست آثار باستانی کتیبه های گوی تورک (Göytürk abidələri) را که متعلق به قرن پنجم میلادی است، با رمزگشایی حروف، بخواند.

به بیان دقیق تر، ویلهلم تامسن؛ زبان شناس دانمارکی، این آثار را به کمک واسیلی رادلوف؛ تورک شناس روسی خواند و این موضوع در ۱۵ دسامبر همان سال در آکادمی سلطنتی علوم دانمارک به جهان علم اعلام شد.

این کتیبه های سنگی اولین اثر ادبیات تورکی و اولین منبع مکتوب زبان تورکی می باشند.

امروز، وزارت خارجه آذربایجان طی بیانیه ای اعلام کرد که میزگرد آنلاین به مناسبت روز جهانی زبان ترکی در ۱۵ دسامبر برگزار شد.

در این مراسم نمایندگانی از کشورهای تورک زبان و کمیسیون های ملی یونسکو آزربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه و همچنین مقامات دولتی و دانشمندان حضور داشتند.

در این سخنرانی بر اهمیت ایجاد «روز بزرگداشت جهانی زبان تورکی» برای کشورهای تورک زبان تاکید شد و آزربایجان‌شمالی نیز از این طرح حمایت نمود.

همچنین، تداوم تلاش های همه جانبه برای ادامه روند ثبت جهانی در یونسکو و همکاری کشورهای تورک زبان در این راستا حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *