صفحه اصلی / آذربایجان / چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و «نه» بزرگی که آذربایجان به آن گفت

چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و «نه» بزرگی که آذربایجان به آن گفت

در حالی که پاندمی کرونا، فقر، فلاکت، تورم و بیکاری امان از مردم بریده است، امسال هم به رسم سال های گذشته، مراسم آغاز چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران و از جمله در قبر گرانقیمت و لوکس روح الله خمینی، بنیانگذار دیکتاتوری ولایت مطلقه فقیه برگزار می شود.

در حالیکه گذشت بیش از چهار دهه، ماهیت رژیم ولایت فقیه در ایران را بیش از پیش علنی کرده و مخالفت ها با جمهوری اسلامی را همگانی کرده است، در سال های اولیه انقلاب اسلامی، ملت آذربایجان از روز اول بنای مخالفت با خمینی و دیکتاتوری اش را گذاشت.

ملت آذربایجان بر خلاف بیشتر اقوام و ملت های ساکن در ایران، در روزها، هفته ها و سال های اول به قدرت رسیدن خمینی و تحکیم پایه های دیکتاتوری او، به خیابان ها ریخته و با سر دادن شعارهای ضد انقلابی از جمله شعار «مرگ بر خمینی» مخالفت خود را با دیکتاتوری خمینی و تسلط مجدد ملت فارس بر سرزمین آذربایجان و استعمار مجدد ملت ترک آذربایجان اعلام کردند. آنها بطور مشخص خواستار خودمختاری برای آذربایجان و عدم دخالت ایران در امور داخلی آذربایجان شدند. 

این تظاهرات گسترده در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان توجه رسانه های جهان را هم به خود جلب کرد. از جمله شبکه «ان بی سی» آمریکا با گزارشی تحت عنوان «ملت ترک بر ضد خمینی تظاهرات می کنند» برای مخاطبان خود توضیح داد که ده ها هزار نفر با راهپیمایی در تبریز خواستار خودمختاری برای منطقه آذربایجان شده اند.

گزارش شبکه «ان بی سی» با اشاره به اینکه تظاهرکنندگان از ۴ ژانویه ۱۹۸۰، به طرفداری از آیت الله شریعت مداری و مخالفت با آیت الله خمینی در تبریز، شورش و تظاهرات به راه انداخته اند ادامه داد این اعتراضات در ۱۲ ژانویه پس از اعدام ۱۱ عضو حزب جمهوری خلق مسلمان در مخالفت با اصل ولایت فقیه و طرفداری از اصل خودمختاری در آذربایجان، شدیدتر شد.

این گزارش می افزاید ایکه سیمانز، خبرنگار ان بی سی نیوز و تیم همراه او به همراه سایر خبرنگاران دستگیر شدند ولی او توانست این فیلم را به صورت قاچاق از تبریز خارج کنند و در شبکه تلویزیونی «ان بی سی» منتشر کند ولی پس از این واقعه خبرنگاران رسانه های خارجی از پوشش تحولات تبریز و آذربایجان منع شدند. 

از آن روزهای تاریک و پر از خشونت و خفقان بیش از چهار دهه گذشته است ولی آنچه همچنان ثابت مانده و تغییر نکرده است، نوع نگاه رژیم ایران به آذربایجان است. استقلال نیمه شمالی آذربایجان کابوس رژیم ایران بود ولی این کابوس ایران و رویای شیرین آذربایجانی ها در آخرین ماه های سال ۱۹۹۱ محقق شد.

این استقلال منشا تحولات مثبت فراوانی برای ملت آذربایجان شد و عزم ملت آذربایجان جنوبی را برای استقلال و آزادی، جزم کرد.

در حالیکه آذربایجان شمالی پس از کسب استقلال، به سرعت برق آسایی در حال رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و اجتماعی می باشد، آذربایجان جنوبی تحت سلطه حکومت قرون وسطایی جمهوری اسلامی ایران روز به روز رو به قهقرا گذاشته و همه شاخص های توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، صنعتی و اجتماعی در آن روند نزولی و منفی را نشان می دهد.

امروزه، تحمیل زبان فارسی و ممنوعیت تحصیل به زبان ترکی، آسیمیلاسیون زبانی و فرهنگی، مهاجرت گسترده به مناطق فارس نشین و از دست رفتن منابع انسانی آذربایجان، غارت منابع معدنی، تخریب محیط زیست و گسترش فقر و بیکاری و جرم و جنایت از جمله بزرگترین فجایعی است که ملت آذربایجان جنوبی در زندگی روزانه خود با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *