صفحه اصلی / آذربایجان / چاپ شاهکار ادبی «حیدربابایا سلام» استاد شهریار توسط ترکیه در افغانستان

چاپ شاهکار ادبی «حیدربابایا سلام» استاد شهریار توسط ترکیه در افغانستان

منظومه تورکی «حیدربابایا سلام» شاه اثر ماندگار شاعر بزرگ تورک استاد محمدحسین شهریار، توسط ترکیه در افغانستان چاپ و منتشر شد.

این شاهکار بزرگ جهان تورک توسط آژانس انسجام و همکاری ترکیه (تیکا)، دفتر تیکا در هرات و با همکاری بنیاد معارف ترکیه در افغانستان چاپ شده است.

این کتاب تحت عنوان «حیدربابای شهریار در آیینه زبان فارسی» همراه متن تورکی آزربایجانی با ترجمه و حاشیه نگاری کریم مشروطه‌چی «سؤنمز»، چاپ و منتشر شده است.

در مراسمی که به مناسبت رونمایی از این اثر در هرات برگزار شد، جمع بزرگی از ادیبان، فرهنگیان، اساتید و دانشجویان مقیم هرات شرکت کرده بودند و این برنامه ازطریق رسانه های جمعی بصورت گسترده پوشش داده شد.

در این برنامه «علی ارغون چینار» رئیس دفتر تیکا در هرات، «حیدربابایا سلام» را شاهکار بی نظیر زبان و فرهنگ تورکی دانسته و استاد شهریار را که با اثر فوق روح جدیدی به زبان و فرهنگ ملت تورک و سایر فرهنگها دمیده است را ستود و از استاد کریم مشروطه‌چی «سؤنمز» به دلیل ترجمه و حاشیه نگاری این اثر سپاسگزاری کرد.

در ادامه غلام حیدر دوست «مروی» محقق زبان تورکی، اثر ماندگار «حیدربابایا سلام» را از منظر عناصر و مضامین تحلیل نمود و دلیل ملی و جهانی شدن آنرا را تشریح نمود.

در این برنامه همچنین اشعار استاد شهریار دیکلمه شد و «آننه»‌ از بخشی‌های (آشیق‌های‌) شهر هرات آهنگ هایی به زبان تورکی اجرا کرد و در پایان متن پیام مترجم کتاب استاد «سؤنمز» قرائت شد.

لازم به ذکر است منظومه تورکی «حیدربابایا سلام» استاد شهریار پیش از این علاوه بر انتشار در آزربایجان، ترکیه و ایران، به بیش از ۹۰ زبان دیگر نیز ترجمه شده و نظیره های زیادی به آن نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *