صفحه اصلی / آذربایجان / پایان محکومیت و آزادی از زندان فعالین ملی آذربایجان «یوسف کاری و مهرداد شیخی»

پایان محکومیت و آزادی از زندان فعالین ملی آذربایجان «یوسف کاری و مهرداد شیخی»

یوسف کاری و مهرداد شیخی فعالین ملی مدنی آزربایجان‌جنوبی امروز ۷ تیرماه ۱۴۰۰ از زندان اردبیل به مرخصی متصل آزادی اعزام شدند مرخصی پایان محکومیت در حالی شامل این فعالین آزربایجانی شده است که حدود ۵۰ روز از مدت ۲ سال محکومیت آقای کاری و حدود ۲۰ روز از مدت ۶ ماه محکومیت آقای شیخی باقی مانده است.

مسئولین زندان اردبیل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ضمن مراجعه و دیدار با این دو فعال در بند آزربایجانی پیشنهاد آزادی برای باقیمانده حبس و صدور برگه پایان حبس در ازای اخذ تعهد از آنها را دادند که با مخالفت این دو زندانی سیاسی تورک روبرو شد.

گفتنی است؛ یوسف کاری در دوان محکومیت در پی اعتراض به بازرسی نامتعارف و تفتیش بند ۱ زندان اردبیل و تخریب وسایل زندانیان توسط گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و بارها در اعتراض به قانون شکنی و هتاکی های مسئولین زندان و همچنین حمایت از آقای عباس لسانی زندانی سیاسی سرشناس آزربایجانی دست به اعتصاب غذا زده بود که در مواردی به صورت اعتصاب خشک پی گیری شده بود.

یوسف کاری، در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان این شهر منتقل شد. آقای کاری آذرماه همان سال در مرحله بدوی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

مهرداد شیخی دیگر فعال آزربایجانی نیز در ۲۹ آبان ۹۸ همزمان با اعتراضات سراسری به گران شدن قیمت بنزین موسوم به حوادث آبان ۹۸ در منزل پدری خویشر بازداشت و در ۹ آذر همان سال با تودیع قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد که سپس در دادگاه انقلاب اردبیل به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس قطعی کاهش یافت و اوایل اسفند سال گذشته جهت سپری کردن ۶ ماه حبس تعزیری به زندان اردبیل منتقل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *