صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده ورزقان: کرمانی ها منابع آذربایجان را به صورت مستعمره‌ای به یغما برده‌اند

نماینده ورزقان: کرمانی ها منابع آذربایجان را به صورت مستعمره‌ای به یغما برده‌اند

نماینده ورزقان در پاسخ به گستاخی نمایندگان استان کرمان و تاراج معادن مس آزربایجان توسط کرمانی ها گفت: «آزربایجان به حدی غنی است که نیازی به منابع کرمان ندارد. این شرکت مس و آن‌ها هستند که چندین سال است منابع ما را به صورت مستعمره‌ای به یغما برده‌اند.»

اللهوردی دهقانی درباره جلسه روز چهارشنبه واگذاری دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی آزربایجان به وبسایت آناج گفت: «این روند ممکن است، ۵ یا ۱۰ روز و یا حتی یک ماه طول بکشد و زمانبر خواهد بود. مدت زمان پروسه واگذاری بستگی به روند کار دارد لیکن انتقال مالکیت قطعی بوده و شرکت مس نسبت به تعهداتش عمل خواهد کرد.»

دهقانی با اشاره به وضعیت مالکیت باشگاه تیراختور گفت: «در حال حاضر تصمیمات باشگاه تیراختور توسط شرکت ملی مس گرفته می‌شود. این باشگاه در مرحله گذار قرار دارد و روند انتقال مالکیت با همکاری آقای زنوزی انجام می‌شود.»

نماینده ورزقان در پاسخ به گستاخی های نمایندگان کرمان گفت: «برای اینکه موضوع تاسیس شرکت مس آزربایجان و واگذاری تیم‌ها به حاشیه نرود، به اظهارات نمایندگان کرمان جواب ندادیم اما تذکرات لازم داده شد. آقای پورابراهیمی(نماینده کرمان) ‌در مورد واگذاری به وزیر صمت تذکر داده‌اند و این حق برای ما محفوظ است تا از حق خود دفاع کنیم‌. در جلسه بعدی مجلس حتما جواب‌شان را خواهیم داد.»

دهقانی افزود: «ما چیزی فراتر از حق ورزقان مطالبه نکرده‌ایم. خداراشکر آزربایجان به حدی غنی است که نیازی به منابع کرمان ندارد. این شرکت مس و آن‌ها هستند که چندین سال است منابع ما را به صورت مستعمره‌ای به یغما برده‌اند.»

نماینده ورزقان افزود: «با توجه به حمایت‌هایی که از تیم‌های‌ کرمانی می‌شود، این حق وررقان و آزربایجان است که در اینجا نیز متناسب با شان مردم و درآمدهایی که وجود دارد از تیم‌ها پشتیبانی شود. قطعاً پتانسیل و راندمان هر کدام از دو تیم تیراختور یا ماشین‌سازی از ۱۷ تیم مس در کرمان بالاتر است.»

دهقانی گفت: «متاسفانه کرمانی‌ها منابع استان‌های سیستان و بلوچستان، مشهد و … را هم به صورت استعماری به نام خود می‌زنند و به این کار عادت کرده‌اند. اگر منابع مس خود استان کرمان را حساب کنیم شاید ۵۰ درصد کشور نمی‌شود و این درحالی است که از لحاظ ذخایر، استان ما بسیار غنی‌تر است.»

لازم به ذکر است، دیروز محمد رضا پورابراهیمی؛ نماینده کرمان درآمد شرکت مس را متعلق به کرمان دانست و نسبت به اختصاص هرگونه منابع مالی حاصل از درآمد معادن مس آزربایجان به آزربایجان هشدار داد و آنرا «خیانت به مردم کرمان» نامید.

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده رفسنجان نیز ضمن مخالفت با حمایت شرکت مس از تیم های تیراختور و ماشین سازی آزربایجان گفت: «هیچ تصمیم نهایی برای خرید تیم‌های تیراختور و ماشین سازی توسط شرکت مس گرفته نشده است.»

اظهارات بی شرمانه نمایندگان کرمان در حالیست که در خردادماه ۱۴۰۰ پورمحمدی استاندار وقت آزربایجان‌شرقی در اعتراف به تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط حکومت فارس‌گرای ایران گفت: «هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از مس‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.»

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز هم ضمن اذعان به کارشکنی مسئولان ایران در راه اندازی کارخانه مس در آزربایجان و تاراج معدن مس سونگون آزربایجان گفت: «روزانه یک‌هزار تن کنسانتره به ارزش ۲ میلیون دلار از مس‌سونگون ورزقان به خارج از آزربایجان می رود.»

معدن مس سونگون ورزقان آزربایجان «بزرگترین معدن مس خاورمیانه» است و ۴٠درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آزربایجان تامین می شود. اما در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، مردم آزربایجان جنوبی سودی از این معدن نمی برند و با انتقال خام مواد معدنی آن به کرمان، سود این معدن عظیم به جیب مردم فارس این مناطق سرازیر می شود. مردم تورک منطقه نیز با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *