صفحه اصلی / آذربایجان / نشست «روز جهانی زبان مادری و آذربایجان جنوبی» در آنکارا برگزار شد + تصاویر

نشست «روز جهانی زبان مادری و آذربایجان جنوبی» در آنکارا برگزار شد + تصاویر

نشستی پیرامون مطالبه زبان مادری از سوی فعالین حرکت ملی آذربایجان مقیم ترکیه تحت عنوان «روز جهانی زبان مادری و آذربایجان جنوبی» با حضور نمایندگان تشکیلاتهای گاماج و گاموح و فعالین مستقل در آنکارا-ترکیه برگزار شد.

امروز شنبه (۱۱ اسفند) جمعی از چهره های آکادمیک و مطرح ترکیه، با حضور فعالین سیاسی ملی آذربایجان، نشستی را در محل «مجمع فرهنگی آذربایجان» واقع در آنکارا ترتیب داده و به بررسی یکی از مهمترین مطالبه اساسی آذربایجان جنوبی پرداختند.

درآغاز برنامه «جمیل اونال» رئیس مجمع فرهنگی آذربایجان و دکتر «کریم اصغری» از فعالین ملی آذربایجان، مراسم را افتتاح و خوش آمدگویی صورت گرفت.

جملی اونال با ابراز تاسف نسبت به محرومیت ۴۰ میلیون ترک آذربایجانی از تحصیل به زبان مادری در ایران «الفبای مشترک» را یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر اتحاد ترکان جهان دانست.

آقای اونال تاکید داشت فتنه گران با «آذری» نامیدن ترکان آذربایجانی درصدد ایجاد تفرقه و جدایی بین آذربایجان و ترکیه هستند.

سپس کریم اصغری با اشاره به اینکه دستکم ۵۰ درصد از جمعیت ایران را ترکان، مشتکل از ترکان آذربایجانی، ترکان افشار، ترکان خراسان، ترکان قشقایی وخلج و… تشکیل می دهند گفت همگی آنها از تحصیل به زبان مادری محروم هستند.

کریم اصغری همچنین در سخنانش از دوران یک ساله حکومت ملی آذربایجان جنوبی و آزاد شدن تحصیل به زبان ترکی در آذربایجان جنوبی به نیکی یاد کرد.

در ادامه، بخش پنل با سخنرانی آقای پروفسور «احمد بیجان ارجیلاسون» از اساتید دانشگاه ترکیه ادامه یافت. پروفسور ارجیلاسون با اشاره به اینکه ترکان از عظمت و تاریخ غنی برخوردار هستند تاکید داشت شکوه ترکان دوباره احیا و متبلور خواهد شد.

این محقق و نویسنده مطرح ترکیه همچنین تاکید داشت آثار استاد شهریار از جمله «حیدر بابا یا سالام» به تنهایی نشان دهنده «ملت» بودن تُرکان آذربایجان جنوبی است.

احمد بیجان در میان سخنانش «انرژی» و «معلومات» را مکمل یکدیگر و دو عامل اساسی در پیمودن راه موفقیت مبارزه ترکان جهان دانست. او تاکید دارد این دو عامل در کنار یکدیگر مبارزه را به مقصد می رساند.

سپس برنامه با سخنرانی پروفسور «نصیب نصیب‌لی» سفیر سابق جمهوری آذربایجان شمالی و استاد دانشگاه آنکاراادامه یافت. او تحصیل به زبان مادری را به «مرکز» مطالبات آذربایجان جنوبی تشبیه کرد و گفت «تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هر کسه» شعار اساسی حرکت ملی آذربایجان جنوبی است.

پروفسور نصیب‌لی در ادامه تاکید داشت تا زمانی که هویت تُرکان آذربایجان جنوبی از سوی حکومت و پان فارسیزم انکار به آنها «آذری» گفته شود، آذربایجان جنوبی با شعار «آذربایجان جنوبی ایران نیست» پاسخ خواهد داد.

سپس خانم «مهسا مهدیزاده» فعال ملی آذربایجان وسخنگوی تشکیلات جبهه ملی آذربایجان جنوبی”گاماج”به سخنرانی پرداخت. او تشکیل نشست ها و مراسمات پیرامون آذربایجان جنوبی را مایه دلگرمی فعالین ملی آذربایجان دانست و بر اهمیت  حمایت جهان تُرک از آذربایجان جنوبی تاکید کرد.

  وی همچنین جوانان فعال ملی آذربایجان جنوبی را سمبل مبارزه مدنی برای احقاق حقوق ملی دانست و تاکید کردحرکت ملی آذربایجان  نقش کلیدی درتعیین حق سرنوشت ملت آذربایجان و قابلیت تعیین کنندگی درمنطقه وجهان را دارد.خانم مهدیزاده با اشاره به پذیرایی مقامات ایران از مقامات ارمنستان در بیست و هفتمین سالگرد نسل کشی  و خوجالی ،اعتراضات به جا و جسورانه جوانان فعال ملی را نشان از رشد عمیق شعور ملی درمیان جوانان دانست.  

در ادامه آقای «بولوت علمدار» فعال ملی آذربایجان  و به نمایندگی از تشکیلات حرکت ملی بیداری آذربایجان جنوبی”گاموح”به سخنرانی پرداخت و با اشاره به ماهیت پان فارسیزم، همزیستی «فارس» و «ترک» در قالب یک کشور فدرال راغیرممکن خواند.

بولوت علمدار با اشاره به وعده عملی نشده بغداد به ترکمن های عراق تاکید داشت تنها راه پیش روی آذربایجان جنوبی استقلال از ایران است.

در پایان آقای «مهدی نعیمی» فعال ملی آذربایجان بعنوان سخنران بخش پانانی پنل به سخنرانی پرداخت. او غنای زبان ترکی را علت ماندگاری آن و شکست پروژه آسمیلاسیون زبانی ملت آذربایجان نامید.

مهدی نعیمی همچنین خواستار گردآوری و چاپ کتاب های به زبان تُرکی در ایران شد. آقای نعیمی  تاکید داشت کتاب ها باید به زبان ساده و قابل فهم نوشته شود.

این مراسم با استقبال شهروندان ترکیه و آذربایجان شمالی بخصوص جوانان و همچنین جمعی از فعالین ملی سایر ملتها را به دنبال داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *