صفحه اصلی / آذربایجان / ممنوعیت کلمه «آذربایجان» در تلویزیون حکومتی ایران

ممنوعیت کلمه «آذربایجان» در تلویزیون حکومتی ایران

درج کلمه «آذربایجان (آزربایجان)» در کانال های تلویزیونی و رسانه های مختلف حکومت ایران ممنوع شده است.

در تعدادی از برنامه های تلویزیونی، کلمه «آزربایجان» که در نام استانهای آزربایجان‌غربی و آزربایجان‌شرقی درج می شد، سانسور و یا حذف می شود. حتی مقامات بلندپایه حکومت نیز از ذکر نام «آزربایجان» خودداری می کنند.

لازم به ذکر است که پیشتر، حسن روحانی رئیس جمهور حکومت ایران در سفر خود به استان آزربایجان‌غربی از اصطلاح «استان ارومیه» به جای «استان آزربایجان‌غربی» استفاده کرد که باعث اعتراضات بسیار زیاد تورک های آزربایجانی شد.

در تعدادی از رسانه ها و برنامه های تلویزیونی، نام استان های آزربایجان‌غربی و آزربایجان‌شرقی به شکلی تحریف شده «آز غربی» ، «آز شرقی» نوشته می شود؛ این امر نیز باعث اعتراض های شدیدی در آزربایجان‌جنوبی شده است.

این بار کاربران شبکه های اجتماعی در پایان یکی از برنامه های شبکه اول تلویزیون حکومتی ایران از نامگذاری استان آزربایجان‌شرقی به «استان تبریز» انتقاد کردند.

لازم به ذکر است که رویکرد حسادت آمیز به نام «آزربایجان» در ایران پس از استقلال جمهوری آزربایجان در سال ۱۹۹۱ بوجود آمد.

 از آن زمان تاکنون، حکومت تهران تلاش می کند تا نام آزربایجان را گام به گام از نام استانهای آزربایجان‌جنوبی حذف کند.

این نقشه دیرینه دولت تهران است که آزربایجان‌غربی را «استان ارومیه» و آزربایجان‌شرقی «استان تبریز» نامگذاری کند. آنچه دولت ایران را نگران می کند این است که جمهوری آزربایجان در عرصه بین المللی اعتبار زیادی کسب کرده است؛ از جمله حل و فصل مساله قاراباغ.

تهران تقویت جمهوری آزربایجان و تبدیل آن به کشوری دموکراتیک را تهدیدی برای ایران می داند و بر این باور است که این می تواند تأثیر مثبتی در روند خودآگاهی در بین تورکان آزربایجان‌جنوبی داشته باشد و منجر به ایجاد موج جدیدی از جنبش ملی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *