صفحه اصلی / آذربایجان / مصاحبه اختصاصی احمد اوبالی با خبرگزاری «ایندیپندنت» ترکیه

مصاحبه اختصاصی احمد اوبالی با خبرگزاری «ایندیپندنت» ترکیه

موسس و مدیر تلویزیون گوناز تی وی در مصاحبه ای اختصاصی با بخش تورکی خبرگزاری «ایندیپندنت» به تشریح آخرین تحولات آزربایجان جنوبی و مواضع ملت آزربایجان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران پرداخت.

احمد اوبالی ضمن اشاره به بخشی از فعالیت های تلویزیون گوناز تی وی در راستای آزادی ملت آزربایجان جنوبی، به آخرین دستاوردها و پیشرفت حرکت ملی آزربایجان در احقاق حقوق ملی شهروندان و افزایش دامنه تاثیر ژئوپلوتیکی آزربایجانی ها در تحولات سیاسی ایران پرداخت.

آقای اوبالی گفت: «طبق آخرین اطلاعاتی موجود، تلویزیون گوناز تی وی بین ۱۳-۱۵ میلیون بیننده در آزربایجان جنوبی و ایران دارد. همچنین به طور متوسط ​​روزانه حدود ۱.۵ میلیون بیننده تلویزیون گوناز را از ایران تماشا می كند.»

موسس تلویزیون گوناز تی وی گفت: «اگرچه ایران کشوری چند ملیتی است، اما آمار دقیقی از جمعیت فارس ها، آزبایجانی ها، عرب ها، بلوچ ها، ترکمن ها، لرها و همچنین ملل دیر که در این جغرافیا زندگی می کنند مشخص نیست، با این حال می توان گفت که آزربایجانی ها حدودا ۳۵-۳۷ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند. جمعیت فارس ها نیز شاید با اختلاف ۱ تا ۲ درصدی با جمعیت آزربایجانی ها برابر باشد. به طور کلی نمی توان از برتری مشخصی در جمعیت ملل ساکن در ایران سخن گفت.»

اوبالی ادامه داد: «در تلویزیون گوناز تی وی ممکن است برخی دیدگاه ها متفاوت باشد با این حال موضوعات ملی مورد بحث قرار می گیرند و تحمیل افکار خاصی به مردم امکان پذیر نیست. ما با سربلندی و اعتماد به نفس حقوق ملی خود را مطالبه می کنیم. در راه استقلال و تحقق آرمان آزربایجان واحد، تلاش می کنیم. پس از آنکه جمهوری آزربایجان سرزمین های خود را از اشغال آزاد کرد، مفهوم اتحاد به صورت عمیق در بطن جامعه آزربایجان جنوبی پایه گذاری شد که باید هرچه بیشتر تقویت شود. من این رسانه را برای بالا بردن آگاهی ملی ایجاد کردم، اگر ملت به شعور ملی واحد دست یاد آنگاه راه خود به آسانی طی خواهد کرد.»

خبرنگار ایندیپندنت با اشاره به اینکه مفهوم «آزربایجان جنوبی» در ترکیه برای افراد کمی شناخته شده بود اما در طول یک سال گذشته مردم ترکیه علاقه زیادی به موضوع آزربایجان جنوبی نشان می دهند، درخصوص اهمیت و تاثیر شعر اخیر رئیس جمهور ترکیه در رژه پیروزی ارتش آزربایجان، بر آزربایجان جنوبی و ایران، از احمد اوبالی پرسید. موسس تلویزیون گوناز تی وی گفت: «جنبش ملی در آزربایجان جنوبی نیز به دلیل پیروزی آزربایجان در قاراباغ، افزایش قدرت ترکیه در سالهای اخیر و افتادن نظام ایران در باتلاق اقتصادی عمیق، قوت گرفته است. همه شاهد بودیم شعری که رئیس جمهور ترکیه در باکو خواند تا چه اندازه تاثیر گذار بود. ما می دانیم که رژیم تهران سالهاست که از ارمنستان اشغالگر حمایت و این کشور را مسلح می کند. زمانی که عملیات ارتش آزربایجان در ۲۷ سپتامبر آغاز شد، ما از ملت خود دعوت کردیم که از اول اکتبر در همه شهرهای آزربایجان جنوبی تجمعات اعتراضی برگزار کنند. در تبریز، اردبیل و سایر شهرها اعتراضاتی شکل گرفت، شهروندان ما در تبریز دو بار به خیابان ها آمدند. سپس مردم به سواحل رودخانه آراز سرازیر شدند و به تشویق سربازان ارتش آزربایجان پرداختند. در آن زمان چهار امام جمعه به ناچار با صدور بیانیه ای حمایت خود را از آزربایجان اعلام کردند.»

مدیر تلویزیون گوناز تی وی همچنین تاکید داشت: «اکنون تهران به دنبال راه هایی برای بهبود روابط با ترکیه است. شعری که آقای اردوغان در باکو خواند باید در چارچوب تقویت آزربایجان، تقویت ترکیه و آزادسازی سرزمین های اشغالی ارزیابی شود. با در نظر گرفتن تمامی تحولات باید بگویم که شعری که توسط رئیس جمهور ترکیه خواند به اندیشه ملی در آزربایجان جنوبی قدرت بخشید. ما دیگر احساس تنهایی نمی کنیم هر روز پشتیبانی معنوی مقامات رسمی جمهوری آزربایجان و ترکیه را احساس می کنیم.  آزربایجان جنوبی در نهایت آزادی خود را به دست خواهد آورد، و آزادی ما مستقیما به قدرتمنتر شدن جمهوری آزربایجان، ترکیه و دیگر کشورهای تورک منطقه می انجامد. پشتیبانی ترکیه از آزربایجان جنوبی در واقع به قدرمتمنتر شدن خودش کمک خواهد کرد. ما از کشور برادر ترکیه و قسمت دیگر روحمان، آزربایجان شمالی انتظار حمایت و پشتیبانی داریم. هر دو کشور نباید فراموش کنند که در آزربایجان جنوبی از قدرت حمایتی ۳۵ میلیون نفر برخوردارند، دو کشور باید از این برگ برنده استفاده کنند. مطمئن باشید اگر رژیم تهران یک برگ برنده با ۳۵ میلیون نفر جمعیت در برابر ترکیه داشت، هر طور که می خواست از آن استفاده می کرد. ما به عنوان آزربایجان جنوبی می خواهیم در سیاست خارجی و محور اصلی استراتژی ترکیه و آزربایجان قرار بگیریم. انتظار داریم ترکیه از پخش برنامه های تلویزیون گوناز تی وی در ماهواره تورکست حمایت کند.»

آقای احمد اوبالی در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران نیز گفت: «دولت ایران رسماً اعلام کرد که به دموکراسی اعتقادی ندارد. از ۵۹۱ متقاضی فقط ۷ نفر مجاز به کاندیداتوری شدند و حتی به بزرگترین خدمتگزاران رژیم نیز اجازه شرکت در انتخابات نداده شد. آشکار است که رژیم می خواهد ابراهیم رئیسی را رئیس جمهور کند. رئیسی یکی از سه عضو کمیته ای بود که در سال های بعد از انقلاب تصمیم به قتل عام ۱۵ هزار نفر در زندان ها را گرفت و به عضو کمیته قاتلان ملقب شد. تمامی حکومت های دیکتاتوری ، وقتی به پایان خود می رسند ، مانند وضعیت امروز تهران رفتار می کنند.»

برای مشاهده متن کامل این مصاحبه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *