صفحه اصلی / آذربایجان / عقب نشینی دولت تهران؛ ممنوعیت ورود کامیونهای ایران به قره باغ آذربایجان+ ابلاغیه

عقب نشینی دولت تهران؛ ممنوعیت ورود کامیونهای ایران به قره باغ آذربایجان+ ابلاغیه

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی در بخشنامه ای به شرکت های حمل و نقلی، ممنوعیت ورود رانندگان و اتباع ایران به منطقه قاراباغ/قره باغ و لاچین جمهوری آذربایجان (آزربایجان) را ابلاغ کرد.

محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نامه‌ای به تشکل‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با اشاره به بخشنامه 9 مهر ماه امسال وزارت امور خارجه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هر گونه ورود به خاک جمهوری آزربایجان خارج از مرزهای رسمی این کشور را نقض تمامیت ارضی این کشور دانسته است.

سازمان راهداری در این ابلاغیه، ممنوعیت ورود به مناطق قاراباغ و لاچین جمهوری آزربایجان از طریق ارمنستان و نیز امضای هر گونه قرارداد تجاری با منطقه قاراباغ و صدور اسناد حمل کالا (بارنامه) به این منطقه را به شرکت‌های حمل و نقلی متذکر شده است.

صدور این ابلاغیه رسما به معنای عقب نشینی تهران از مواضع خود در قبال تردد آشکار کامیون و اتباع ایران در قاراباغ است. اما با توجه به کارنامه سیاه حکومت ایران معلوم نیست این ابلاغیه کاغذی تا چه میزان رعایت خواهد شد.

رسانه های ارمنی گزارش می دهند که شرکت های ایران در برخی از پروژه های عمرانی ارامنه از جمله ساخت خانه در خانکندی و عسگران مشارکت دارند.

کامیون های ایران حدود ۳۰ سال است که به صورت غیرقانونی وارد قاراباغ می شدند. بار این کامیون ها تاکنون محرمانه مانده است. اما گزارش های غیر رسمی از حمل سلاح و محموله های نفتی خبر می دهند.

به گفته پرزیدنت علی اف، پس از آزادسازی قاراباغ و استقرار نیروهای مرزبانی آزربایجان در مرزهای بین المللی جمهوری آزربایجان، دولت آزربایجان به صورت شفاهی و کتبی به تهران هشدار داده تا سریعا روند تردد کامیون های ایران در قاراباغ متوقف شود. اما حکومت ایران علاوه بر بی اعتنایی به هشدار باکو بر حجم تعداد کامیون های ارسالی به خانکندی افزود تا اینکه پلیس آزربایجان مجبور به ایجاد پست بازرسی و بازداشت دو راننده ایرانی شد.

هویت این دو راننده متخلف بازدشت شده «غضنفر برزگر» و «حیدر نوروزی» عنوان می شود. آنها در حین بازگشت از خانکندی به ایران توسط مرزبانی آزربایجان شمالی متوقف شده اند.

در این میان دستگیری دو راننده کامیون ایرانی توسط نیروهای نظامی آذربایجان به چالشی جدید در روابط دو کشور منجر شد و مقامات کشوری و رسمی ایران موجی جدید از تخریبات و اتهامات علیه دولت و ملت آزربایجان را آغاز کردند.

رئیس جمهور آزربایجان در این زمینه خطاب به تهران گفته بود: «آیا تجارت با ۲۵ هزار ارمنی آنقدر برایتان اهمیت دارد که کشور ۱۰ میلیونی همسایه که در زبان دوست نیز می نامید را کنار می گذارید؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *