صفحه اصلی / آذربایجان / عباس لسانی خطاب به قاضی دادگاه ایران: فلسفه مبارزه ی بنده دفاع از زبان مادری‌ام است

عباس لسانی خطاب به قاضی دادگاه ایران: فلسفه مبارزه ی بنده دفاع از زبان مادری‌ام است

عباس لسانی فعال ملی مدنی سرشناس آذربایجانی بعد از بازداشت در گردهمایی سالانه قورولتای قلعه بابک در تاریخ ۱۳۸۲ با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روبرو می‌شود.

در هنگام ارائه دفاعیات با توجه به فارسی زبان بودن قاضی وقت در دادگاه اردبیل بنام ربیعی، خواستار مترجم شده و سرانجام دو نفر مترجم جهت ترجمه از زبان فارسی به تورکی و بالعکس در جلسه حاضر می‌شوند و این واقعه برای اولین بار ثبت در پرونده ی مربوطه می گردد.

قاضی ربیعی خطاب به آقای لسانی می گوید: «جناب عالی فارسی را بهتر از من می توانید صحبت کنید پس چرا نیاز به مترجم داشته اید؟

عباس لسانی نیز در پاسخ می گوید: فلسفه مبارزه ی بنده دفاع از زبان مادری ام است.»

این فعال مدنی تورک به هنگام رسیدگی به پرونده وی به دلیل اعتراض به ورود هیاتی از کشور ارمنستان با تحصن در مسجد سر چشمه اردبیل به سال۱۳۸۳ نیز در مقابل قاضی فارس زبان به نام‌ اسلامی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی، به دلیل رد تقاضای مترجم از سوی قاضی اسلامی چند دقیقه ای سکوت و سپس به نشانه اعتراض دادگاه را ترک میکنند.

بعد ها در اردیبهشت ۱۳۹۵ آقای لسانی از زندان شیراز جهت تفهیم اتهام جدید به دادسرای انقلاب همان شهر انتقال داده شده و در همان جلسه اعلام می‌کند بدون مترجم از خود دفاع نخواهد کرد و موفق به اخذ مترجم شده که این ترجمه توسط یکی از کارمندان تورک قشقایی صورت می گیرد.

#منوفارسی

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *