صفحه اصلی / آذربایجان / صدها هزار توییت با‌ هشتک‌ منو‌فارسی‌ در محکومیت تبعیض زبانی

صدها هزار توییت با‌ هشتک‌ منو‌فارسی‌ در محکومیت تبعیض زبانی

طی روزهای گذشته‌ کارزاری با‌ هشتک‌ #منو‌فارسی‌ در توییتر و‌ صفحات مجازی بین کاربران‌ ایران‌ به‌ راه افتاده است. در این کمپین‌ هزاران‌ نفر از اتنیک های غیر فارس روایتهایی‌ از درد‌ و رنج‌ های‌ خود‌ در رابطه‌ با تحمیل زبان‌ فارسی و‌ تحقیر و تبعیض ناشی از غیر فارس بودن‌ را در دوران تحصیل و زندگی خود منتشر کرده‌اند.

طی روزهای گذشته‌ کارزاری با‌ هشتک‌ #منو‌فارسی‌ در توییتر و‌ صفحات مجازی بین کاربران‌ ایران‌ به‌ راه افتاده است. در این کمپین‌ هزاران‌ نفر از اتنیک های غیر فارس روایتهایی‌ از درد‌ و رنج‌ های‌ خود‌ در رابطه‌ با تحمیل زبان‌ فارسی و‌ تحقیر و تبعیض ناشی از غیر فارس بودن‌ را در دوران تحصیل و زندگی خود منتشر کرده‌اند.

خانم‌ سئویل سلیمانی‌ فعال مدنی تورک آزربایجانی‌ ساکن آمریکا ، از اعضای مجموعه پایان‌ تک‌ زبانی‌ «end of monoling» و مبتکر این کمپین‌ در مصاحبه با سایت خبری ایران وایر اعلام‌ کرده است «#منوفارسی روایت هزاران انسان از تبعیض و تحقیر سیستماتیک در ایران به جرم فارس نبودن است. گفتم انسان چون این هشتک درد مشترک هزاران ترک، ترکمن، کرد، لر، گیلک، عرب، بلوچ است. جرمشان فارس نبودن است چون این تبعیض ها صرفا برای غیرسازی این ملت ها به آنها تحمیل شده است.سیستم‌ آموزشی ایران برای آموزش زبان طراحی نشده است این سیستم با‌ فرض اینکه تمام بچه ها فارسی می‌ دانند‌ برای سواد‌ آموزی طراحی شده است.»

در این کارزار کاربران با‌ صدها هزار‌ توییت به‌ زبان‌ فارسی‌، تورکی و‌ انگلیسی در توییتر و دیگر اپلیکیشن های فضای مجازی با هشتک #منو‌فارسی از درد‌ و‌ رنجهایی‌ روایت‌ می‌کنند‌ که‌ ملیت‌ های غیر فارس ساکن‌ در ایران از جمله: تورک، کرد، بلوچ، عرب، لر، گیلک، تورکمن و… در محیط کار، مدرسه، دانشگاه، مکانهای عمومی متحمل آن شده اند.

پس از آنکه کاربران اتنیک های غیرفارس در فضای مجازی همسو با این هشتک خواستار پایان دادن به سیستم تک زبانی موجود شده اند و رسانه های مختلفی همچون بی بی سی، ایران اینترنشنال، العربیه، ایران وایر و… به پوشش این رویداد پرداختند. امروز شنبه ۱۶ بهمن روزنامه جوان که منسوب به طیف امنیتی نظامی می باشد با تحریف صورت مسئله با سرتیتر «هجوم انگلیسی به زنده بودن فارسی» این کارزار را مورد هجمه قرار داده است جام جم دیگر روزنامه سراسری نیز با تیتر «توطئه انگلیسی علیه زبان فارسی» سعی کرده است این اقدام را به کشورهای غربی و انگلیس منتسب نماید.

مجموعه پایان تک زبانی به مدیریت محسن رسولی در توییتی عنوان داشته است «#پایان_تک_زبانی مجموعه ای است برای نشان دادن آثار سوء تک زبانگی و شناساندن ضرورت اجرای آموزش به زبان مادری/چند زبانه در کشور چند زبانه و چند فرهنگی ایران. کمیپن #منوفارسی تلاشی است جهت مستند سازی رنج و درد مردم ترک، ترکمن، عرب، بلوچ، لر، گیلک، کرد، طبری و… در سیستم تک زبانه فارسی.»

سعید متین پور فعال سرشناس آزربایجانی ساکن شهر زنجان در جواب یکی از منتقدین این کمپین که خواستار حفظ وضعیت موجود بوده و بر عدم اجازه به تحصیل به زبان مادری برای دیگر ائتنیک ها تاکید کرده ، در توییتی نوشته است «اگر ما از امکانات شما صرف نظر کنیم حق خواهیم داشت به زبان مادری آموزش ببینیم؟ چرا رواداری فقط با زبان شما ممکن خواهد بود ؟ چرا دموکراسی ما باید به زبان شما باشد؟ کی عدالت صاحب زبان شد و در این جا فقط به فارسی محقق می شود؟ اگر ما با زبان شما خود را آزاد ندانیم چه؟»

محمد رحمانی فر نویسنده آزربایجانی ساکن ترکیه در توییتی عکس العمل مخالفان این کارزار حقوق بشری را فاجعه خوانده و نوشته است «#منو‌فارسی‌ تا حدودی انعکاس رنج هاییست که از تحمیل زبان فارسی و تحقیر زبان مادری کشیده ایم ولی عمق فاجعه را پاسخ هایی بازتاب می دهند که طرفداران تداوم تحمیل زبان فارسی و تحقیر زبان مادری به شکوه های ما می دهند.»

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان در رابطه با این کارزار در توییتی عنوان کرده است: «یکی از مطالبات اصلی تشکلهای صنفی فرهنگیان در این سال ها دفاع از آموزش به زبان مادری به عنوان یک حق بنیادین انسانی است.

با افتخار سال گذشته در روز جهانی زبان مادری بیانیه ای به پنج زبان کردی، ترکی، فارسی، عربی و بلوچی منتشر کردیم.»

بهروز بوچانی نویسنده کرد که در دانشگاه سیدنی در حال تدریس است در‌ مورد این‌ کمپین‌ می‌گوید:

«#منو‌فارسی یکی از مهم ترین اتفاقها در عرصه فرهنگ عمومی است طی چند ساعت اخیر صدها داستان و خاطره دردناک از تحقیر، توهین و‌ برخوردهای نژادپرستانه نسبت‌ به انسان گیلک، تورک، عرب‌ و دیگران به واسطه این‌ هشتک ثبت شد، اگر میخواهید بدانید‌ که ایران واقعی کجاست این هشتک را دنبال کنید.»

ابراهیم نوری فعال مدنی آزربایجانی و دانش آموخته حقوق نیز با انتشار مطلبی در این خصوص به همراهی با این کارزار پرداخته و در قسمتی از یادداشت خویش آورده است «…در روزهای اخیر، کارزار #منوفارسی با ابتکار مجموعه «پایان تک زبانی» به عینِ با روش مطالبه گری حقوق بشری توانست توجه افکار عمومی را به خود جلب بنماید.و علاوه بر آگاهی رسانی در تبعیض سیستماتیک و روایتگر بودن ملموس درد و رنج مردمان غیر فارس، مُهر بر به ایستگاه نهایی رسیدن تفکرات راسیستی تک زبان محوری توأم با عدم قدرت رجزخوانی از سوی آنان را به منصه ظهور برساند. چنانکه حتی بی بی سی فارسی با تیتر «روایت تجربه های تلخ کاربران از صحبت کردن به زبان مادری در ایران» سعی در لوث نمودن با تحریف هدف هشتگ #منوفارسی داشت. چنانکه غایت آن کارزار تجربه تلخ صحبت کردن به زبان فارسی بود نه زبان مادری. لیکن، نتوانست همو سابق بایکوت یا تخطئه بنماید…».

سیستم‌ آموزشی‌ و اداری حکومت ایران‌ تحت تاثیر ذهنیت‌ جریانهای‌ ایرانشهری، پان‌ ایرانیستی وپانفارسی‌ که از زمان حکومت اول پهلوی در جغرافیای ایران حاکم بوده ، به گونه ای طراحی شده است که‌ وجود‌ ائتنیکها و‌ قومیتهای‌ مختلف‌ غیرفارس را‌ انکار‌ می‌ کند‌ و‌ در چند دهه‌ گذشته به تحریف تاریخ، نابودی زبان مادری، نابودی هویت‌ و فرهنگ‌، بازداشت‌ و‌ حبس فعالین‌ مدنی‌ و‌ هویت‌ طلب و…پرداخته است که‌ این سیاست تبعیض آمیز قومی از زمان‌ حکومت‌ پهلوی آغاز شده و تا بدین لحظه نیز ادامه دارد.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *