صفحه اصلی / آذربایجان / شیرین سازی آب دریای خزر با همکاری آذربایجان و اسرائیل

شیرین سازی آب دریای خزر با همکاری آذربایجان و اسرائیل

آذربایجان شمالی با همکاری اسرائیل برای شیرین سازی آب دریای خزر شروع کرده است.

به گزارش رسانه های آزربایجان، مجتمع نمک زدایی (شیرین سازی) آب دریای خزر آذربایجان با فناوری اسراییلی کار می کند و یک واحد آب شیرین کن منحصر به فرد در آذربایجان است.

براساس این گزارش، این مجمتع در روستای «خیدیرلی» شهرستان «سالیان» قرار دارد و آب مورد نیاز آن از دریای خزر تامین می شود و پس از نمک زدایی، به مصارف آشامیدن و آبیاری می رسد. این مجتمع در سال ۲۰۱۳ به دستور رئیس جمهور آذربایجان ساخته شده است.

فائق مطلم اف، مدیر امور محیط زیست وزارت محیط زیست و منابع طبیعی آزربایجان گفت: « این مجتمع سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب آب دریای خزر را با فناوری اسراییلی به آب آشامیدنی و آبیاری تبدیل می کند.»

این مقام وزارت محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان افزود: سازمان های ذیربط ، در حال بررسی ایجاد مجتمع مشابهی در شبه جزیره آبشوران هستند و با شرکت های برجسته و از جمله شرکت های اسراییلی که در این زمینه صاحب تجربه اند، در حال گفتگو هستند. آب آشامیدنی منطقه آبشوران از دور دست، در شمال از رودخانه کورا و از منطقه اوغوز و قبله تامین می شود که هزینه آن زیاد است و همچنین هدر رفت زیادی دارد و همچنین موجب کمبود آب در همان مناطق نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *