صفحه اصلی / آذربایجان / سخنرانی مدیر جمعیت ارک در ۴۹مین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل- ویدئو

سخنرانی مدیر جمعیت ارک در ۴۹مین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل- ویدئو

جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک»، به مدیریت خانم دکتر ژاله تبریزی در ۴۹ مین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شرکت نمود.

خانم ژاله تبریزی، در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوع « گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی» شرکت نمود.

متن سخنرانی که توسط جمعیت ارک ترجمه و منتشر شده است به شرح ذیل می باشد:

آقای رئیس ،

زبان های مادری جایگاه  ارزشمندی در تضمین آموزش با کیفیت برای همه هستند و ماده ۴ دستور کارسند ۲۰۳۰ اهمیت آموزش با کیفیت را برجسته می کند.

اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان در ایران به زبانی غیر از زبان مادری خود آموزش می بینند و نظام آموزشی در ایران اهداف سیاست سرکوبگرانه ای دارد.

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی ایران، دولت موظف است آموزش رایگان را برای همه تضمین کند، اما تحصیل رایگان نیست و هزینه گرانی  دارد و شرایط تحصیل برای اقلیت‌های قومی و ملی، زبانی  به‌ویژه برای دختران بسیار دشوار است.

در گزارش گزارشگر ویژه پروفسور جاوید رحمان، صفحه ۱۴،ما عدم توافق خود را در مورد اینکه  که دولت ایران اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر اجازه تدریس زبان های محلی و قومیتی در مدارس را رایج کرده است تائید نمی کنیم البته ایشان به نقل از دولت ایران، می نویسند، ما تاکید می کنیم که اصل ۱۵ قانون اساسی رعایت نشده و ۴۳ سال است که اجرا نگردیده است. در مقابل، دولت ایران شروع به ریشه کنی زبان های اقلیتها و به ویژه زبان ترکی آذربایجانی کرده است که تهدیدی برای امنیت کشور محسوب می کند..

بد تر از همه اینکه ،آموزش و پرورش کشور قانونی را طراحی کرده است که برای کودکان غیرفارس در موقع  ثبت نام به مدرسه، آزمون مهارت زبان فارسی را اجباری می کند. ما حذف شدن این آزمون را خواستاریم.

باید اضافه کنم که فعالان، نویسندگان و مترجمان آذربایجانی به دلیل فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در تبریز در زندان هستند، مثل  روزبه پیری. ما خواستار آزادی بی قید و شرط او هستیم.

متشکرم

مدیرجمعیت حقوق بشر آزربایجان «ارک»

ژاله تبریزی

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *