صفحه اصلی / آذربایجان / دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران با یک گروه تروریستی کرد در ماکو

دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران با یک گروه تروریستی کرد در ماکو

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در شهرستان ماکو واقع در شمال استان آذربایجان غربی با جمعی از رهبران گروه های تروریستی کردی دیدار و به گفتگو پرداختند.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی، این دیدار رسمی بین طرفین روز جمعه گذشته (۲۳ خرداد) در منطقه «ساری سو» و «بورالان» از توابع شهرستان ماکو صورت گرفته است.

ساکنان بومی شاهد حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در منطقه و دیدار آنها با اعضای گروه های ترویستی کردی بوده اند.

هویت گروه های تروریستی مشخص نیست اما احتمال داده می شود از رهبران ارشد پ ک ک باشند.

این دیدار و گفتگوی رسمی درحالی روی می دهد که اخیرا سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هنگام بازدید از دیوار امنیتی بین ترکیه و ایران از حضور «تقریبا ۱۰۰ تروریست پ ک ک» در منطقه دامبات شهرستان ماکو خبر داد.

این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی ترکیه به صراحت از حضور پ ک ک در ایران سخن می گوید. سلیمان سویلو از جمهوری اسلامی پاکسازی شهرستان ماکو از اعضای پ ک ک را درخواست می کند.

وزیر کشور ترکیه در این باره هشدار داد: اگر وارد دامبات ماکو شویم، یک تروریست در آنجا نخواهیم گذاشت. این مسئولیت همسایه ما ایران است و آنها نیز نسبت به این مسئولیت آگاهند. امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

با توجه به عمق روابط تجاری، سیاسی و توافقات امنیتی بین ترکیه و ایران، سخنان وزیر کشور ترکیه در نقطه صفر مرزی از منظر روابط دیپلماتیک بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

حضور و تردد اعضای پ ک ک در استان آذربایجان غربی امری غیرقابل انکار است. حکومت ایران تاکنون اقدامی برای پاکسازی و یا خارج کردن اعضای این گروه تروریستی از منطقه انجام نداده است.

طی سالهای گذشته بارها دیدار مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی با گروه های تروریستی کرد از جمله پ ک ک و پژاک افشاء شده است.

پ.ک.ک از جمله گروهایی است که از طرف جامعه جهانی بویژه آمریکا، اتحادیه اروپا و بیشتر کشورهای منطقه به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

برخی کشورهای منطقه نظیر ایران، عراق و سوریه از این گروه تاکنون به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف و سیاست های منطقه ای خود بهره جسته اند.

پ ک ک همواره به عنوان اهرم فشاری در دست برخی دولت ها بوده تا اینکه بتوانند در موقع بروز اختلاف با ترکیه خواسته های خود را به دولت این کشور تحمیل نمایند و یا اینکه از این طریق امتیازاتی کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *