صفحه اصلی / آذربایجان / درگذشت استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق نویسنده و تورکولوگ سرشناس آذربایجان جنوبی

درگذشت استاد دکتر حسین محمدزاده صدیق نویسنده و تورکولوگ سرشناس آذربایجان جنوبی

دکتر حسین محمدزاده صدیق متخلص به «دوزگون»، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و تورکولوگ سرشناس آزربایجان جنوبی درگذشت.

دکتر دوزگون بامداد روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ بر اثر بیماری، در تهران درگذشت. او روز گذشته در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود. دکتر صدیق پیشتر در خردادماه نیز به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان شریعتی تهران بستری شده بود.

این نویسنده خستگی ناپذیر، تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب در زمینه فرهنگ، زبان و تاریخ تورک ها و آزربایجان تالیف و به چاپ رسانده است. دکتر دوزگون از مفاخر علمی و ادبی آزربایجان جنوبی و جهان تورک به شمار می رود.

دکتر صدیق فعالیت ادبی خود را با هفته نامه هنر واجتماع روزنامه مهد آزادی تبریز آغاز کرد و پس از آن در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ با تأسیس نشریات دیگری چون یولداش، یئنی یول، بولتن و هفته نامه سهند ادامه دادند.

تصحیح، تحشیه و انتشار کلیات فارسی و تورکی ملامحمد فضولی، دیوان بایرک قوشچی اوغلو، امیرعلی شیرنوایی، دیوان ابوالقاسم نباتی، دیوان عماد الذین نسیمی، دیوان غریبی تبریزی، قارامجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، چندین مجموعه شعر و نگاشتن صدها مقاله متعدد تنها بخشی از فعالیت های این نویسنده بزرگ آزربایجانی است.

به گفته، جواد وند نوروز، رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار با تایید این خبر گفت: پیکر مرحوم حسین محمدزاده صدیق به تبریز منتقل می‌شود و پس از برگزاری مراسم تشییع در قطعه نام‌آوران وادی رحمت تبریز به خاک سپرده می‌شود.

مراسم تشییع جنازه استاد صدیق روز پنجشنبه ۰۳ شهریور، ساعت ۱۱/۳۰ از مقابل بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *