صفحه اصلی / آذربایجان / خشم پان ایرانیست‌ها از خواندن شعر «آراز» توسط اردوغان + عکس

خشم پان ایرانیست‌ها از خواندن شعر «آراز» توسط اردوغان + عکس

خواندن شعر سمبلیک «آراز» از شاعر نامی آزربایجان، بختیار وهاب زاده، توسط اردوغان در جشن پیروزی آزربایجان در شهر باکو، خشم پان ایرانیست‌ها، سلطنت طلبان، مانقورتها و پانفارس ها را برانگیخته است.

در این جشن که دیروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۹۹، به مناسبت پیروزی آزربایجان بر اشغالگران ارمنی، در «آزادلیق مئیدانی» باکو برگزار شد، اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شعر معروف «آرازی آییردیلار، لیل‌ایله دویوردولار، من سندن آیریلمازدیم، ظولم ایله آییردیلار» را خواند.

این شعر و آهنگ فولکلوریک در ادبیات آزربایجان سمبل جدایی شمال و جنوب آزربایجان است. و معنای آن این است که «ما از شما جدا نمی شدیم، با زور جدایمان کردند.»

خواندن این شعر توسط اردوغان موجی از شادی در آزربایجان جنوبی و شمالی برانگیخته اما پان فارسها و پان ایرانیست ها، مانقورت های خائن به شدت برآشفته شده اند و در صفحات اجتماعی به لجن پراکنی بر علیه تورک ها روی آورده اند.

عباس آخوندی؛ وزیر سابق راه و شهرسازی ایران و از مهره های اصلی جریان پانفارسیستی «ایرانشهری» شعرخوانی اردوغان را «محکوم» کرده است!

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران نیز با انتشار توییتی به اردوغان واکنش نشان داده است.

جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران نیز با انتشار پستی اقدام اردوغان را «غلط» خواند و با تحریف حقایق مربوط به شعر معروف «آراز» نوشت «به اردوغان نگفته بودند این شعر مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!» در این میان ارمنی ها هم با نوشتن کامنت در زیر پست ظریف، به دفاع از وی می پردازند.

ایران در طول جنگ قاراباغ با حمایت های تسلیحاتی لجستیکی از ارمنستان تمام تلاش خود را کرد تا مانع آزادسازی سرزمین های اشغالی آزربایجان شود اما در این کار توفیق نیافت. پیروزی بزرگ آزربایجان در جنگ قاراباغ و نزدیکی بیش از پیش ترکیه و آزربایجان خشم ایرانیان را برانگیخته است.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *