صفحه اصلی / آذربایجان / جنگل‌های فندق‌لو آذربایجان به نام گیلان

جنگل‌های فندق‌لو آذربایجان به نام گیلان

پس از دست درازی های مسئولان ایران به گردنه حیران و شهر آستارای آزربایجان، این بار جنگل‌های فندق‌لو اردبیل نیز به نام استان گیلان در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

ولی جهانی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان در گفت و گو با ایرنا ضمن تایید این خبر گفت جنگل‌های فندق‌لو به عنوان «میراث طبیعی استان گیلان» به ثبت ملی رسید.

این اقدام خائنانه خشم شهروندان آزربایجان جنوبی مخصوصا اهالی استان اردبیل را برانگیخته است. معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در توجیه این خیانت آشکار به خبرگزاری مهر گفت: «جنگل فندقلو در حوزه استحفاظی استان اردبیل قرار دارد و ثبت این جنگل به نام استان گیلان صحت ندارد.»

روح‌اله محمدی گفت: «در وزارت میراث فرهنگی جنگل‌های فندقلو به به نام استان اردبیل ثبت ملی شده و امتداد این جنگل‌ها تا منطقه حیران است و حیران نیز به نام استان گیلان است.»

محمدی افزود: «به هیچ وجه این ۲ موضوع به هم ارتباطی ندارند و جنگل‌های فندقلو استان اردبیل به عبارتی شهرستان نمین به نام استان گیلان ثبت ملی نشده است و ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم.»

او گفت: «اوایل دی ماه سال جاری در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفت اثر طبیعی از استان اردبیل به ثبت ملی رسید که جنگل فندقلو نیز در بین این آثار قرار دارد.»

لازم به ذکر است، مسئولان ایران در سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به نصب تابلوهایی در گردنه حیران اردبیل نمودند که محتوای این تابلوهای ضد آذربایجانی و در راستای تجزیه گردنه حیران از اردبیل است.

در تابلوها به جای «اردبیل» واژه «گیلان» درج شده بود. شهروندان آستارا و اردبیل در همان روزهای نخست اقدام به پاک نمودن نام گیلان از روی تابلوها کردند. تعدادی از تابلوها نیز سرنگون شدند. اعتراضات به نصب تابلوهای جعلی در گردنه حیران، از شهرستان آستارا آغاز و دامنه آن به اقصی نقاط آذربایجان جنوبی امتداد یافت.

آستارا از شهرهای تاریخی آزربایجان است. حکومت پهلوی در سال ۱۳۳۷ با هدف قطع ارتباط آزربایجان جنوبی با دریای خزر و محاصره آزربایجان، آستارا را از آذربایجان شرقی جدا و به گیلان ملحق کرد. جمهوری اسلامی نیز با کوچاندن تالش ها و گیلک ها به این شهر سعی دارد ترکیب جمعیتی این شهر تورک نشین را تغییر دهد.

تورک‌های آستارا نقش مهمی در تاریخ آزربایجان داشته‌اند و فعالان این شهر از ارکان اصلی حکومت ملی آزربایجان (در زمان پیشه وری) بودند.

«فریدون ابراهیمی» دادستان حکومت ملی آزربایجان که به دست حکومت پهلوی اعدام شد، «سهراب طاهر» شاعر ملی آزربایجان، دکتر «بهزاد بهزادی» حقوقدان برجسته، روزنامه‌نگار و نویسنده لغتنامه «فرهنگ آذربایجانی ترکی»، دکتر سیدآقا عون‌الهی؛ مدیر گروه «تاریخ سده‌های میانه و باستان آزربایجان» در دانشگاه باکو و نویسنده کتاب‌های «تاریخ شهر تبریز در سده‌های میانه» و کتاب «ناسیونالیست‌های ارمنی و ایران» از جمله بزرگان شهر تورک نشین آستارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *