صفحه اصلی / آذربایجان / توهین بی شرمانه نویسنده و کارگردان فارس‌زبان به استاد شهریار+ عکس

توهین بی شرمانه نویسنده و کارگردان فارس‌زبان به استاد شهریار+ عکس

علی شمس نویسنده و کارگردان فارس زبان ایرانی، استاد شهریار شاعر بزرگ تورک آذربایجانی را با ادبیاتی سخیف و نژادپرستانه مورد توهین قرار داد.

علی شمس با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، ضمن مخالفت با انتخاب سالروز درگذشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب، ادعا کرد شهریار استحقاق آنرا ندارد و قابل مقایسه با شعرای فارس نیست و نهایتش می توان «یک کوچه بن بست را به نامش زد!»

این کارگردان فاشیست فارس زبان نوشت: «نسبت شهریار با فردوسی و سعدی در شعر مثل نسبت سحر قریشی با سوسن تسلیمی است در بازیگری! حالا آن دختر یک بر و رویی دارد ما هر عکس از شهریار دیدیم انگار نشسته روی کاسه‌ی مستراح و شکست‌خورده از جنگ کارون برگشته!

حالا گیرم چهارتا غزل خوب گفته باشه که اونم بعد از هفتصد سال که سعدی هزار برابر بهترشو گفته، مالی نیست. به من اگه بود یه کوچه بن بست تو منطقه پونزده به اسمش می کردم و تمام!»

لازم به ذکر است، روز ۲۷ شهریور سالروز درگذشت استاد شهریار، در سال ۱۳۸۱ به پیشنهاد یکی از نمایندگان آزربایجانی مجلس ایران و تصویب شورای انقلاب فرهنگی ایران، «روز ملّی شعر و ادب» نامگذاری شد. بعدها در نتیجه اعتراضات و فتنه انگیزی ها نژادپرستان فارس زبان، این روز به «روز ملّی شعر و ادب فارسی» تغییر داده شد.

روز جمعه مسئولان ایران مراسمی تحت عنوان «روز ملّی شعر و ادب فارسی» بر سر مزار استاد شهریار در تبریز برگزار کردند که در آن شمار زیادی از نژادپرستان فارس زبان و تورک ستیز از جمله غلامعلی حدادعادل حضور داشتند.

محمد رحمانی فر نویسنده و محقق آزربایجانی در این باره نوشت: «بزرگترین بی‌حرمتی به #استاد_شهریار آن است که در سالروز وفات وی، فاشیست تورک‌ستیزی چون #حداد_عادل بر سر مزار وی سخنرانی کند! ۲۷ شهریور روز گرامیداشت #شهریار نیست، روز دهن‌کجی به شهریار و #آذربایجان است!»

نژادپرستی و تورک ستیزی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده و تورک ها در این کشور مکررا مورد تحقیر و توهین های نژاپرستانه فارس ها قرار می گیرند. حکومت ایران نیز به شکل سیستماتیک، نژادپرستی را در جامعه پمپاژ می کند. در کتب درسی، رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران نیز، تورک ها مورد تحقیر قرار می گیرند و تاریخ و هویت آنها تحریف می شود. در ورزشگاه های تهران نیز «مرگ بر تورک» به یکی از شعارهای اصلی هواداران فارس بدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *