صفحه اصلی / آذربایجان / تشکل‌های دانشجویی آذربایجان بازداشت غیر‌قانونی «یاشار حسین‌زاده» را محکوم کردند

تشکل‌های دانشجویی آذربایجان بازداشت غیر‌قانونی «یاشار حسین‌زاده» را محکوم کردند

شماری از تشکل و کانون‌‌های فرهنگی دانشگاه‌های آذربایجان با صدور بیانیه ای بازداشت غیر‌قانونی «یاشار حسین‌زاده» دانشجوی برتر رشته زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی دانشگاه تبریز را محکوم کردند.

متن بیانیه :

فعالیت در راستای حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ در هر ملتی، وظیفه و حق مسلم تک تک مردم آن ملت است

یاشار حسین‌زاده دلیر، دانشجوی ممتاز رشته‌ زبان و ادبیات ترکی آذری دانشگاه تبریز در مورخه ۹۸/۶/۳۱ بنابه‌ دلایلی نامعلوم و به شیوه کاملا غیرانسانی از سوی نهاد‌های امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است و با گذشت چندین روز تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.

شایان ذکر است این دانشجوی فعال در تقابل با اقدامات مخربانه و تفرقه افکنانه‌‌ مدیرگروه سابق که سعی در خارج کردن رشته ادبیات ترکی آذری از چارچوب آکادمیک و امنیتی جلوه دادن آن را داشت، تلاش‌هایی موثر در چارچوب قوانین دانشگاه و بر اساس خواست اکثر دانشجویان داشته است.

طبق اصل ۳۲ قانون اساسی: هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند، در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد.

نحوه‌ دستگیری یاشار حسین‌زاده و بدون ارائه‌ هیچ‌گونه دلیلی کاملا غیرقانونی بوده و هیچ هدفی به جز ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان و متقاضیان این رشته نمی‌تواند داشته باشد.

جنبش دانشجویی آذربایجان این عمل غیرانسانی، غیرقانونی و تفرقه افکنانه را در برهه حساس کنونی کشور کاملا محکوم کرده و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر این دانشجو می‌باشد.

تاکید می‌کنیم مسئولیت سلامت ایشان بر عهده مسئولین بوده و در صورت وارد شدن هر گونه لطمه به سلامت جسمانی ایشان، در مقابل جامعه آذربایجان، بالاخص قشر دانشجو پاسخگو خواهند بود.

-کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز

-کانون فرهنگی خطایی دانشگاه محقق اردبیلی

-کانون اشراق دانشگاه زنجان

-کانون فرهنگی آراز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

-کانون آذربایجان دانشگاه اورمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *