صفحه اصلی / آذربایجان / تجمع فعالین ملی آذربایجان بر سر مزار فریدون ابراهیمی؛ اردبیل آستارا قارداشدیر

تجمع فعالین ملی آذربایجان بر سر مزار فریدون ابراهیمی؛ اردبیل آستارا قارداشدیر

فعالین ملی آزربایجان جنوبی با حضور در قبرستان امامیه تبریز بر سر مزار شهید «فریدون ابراهیمی»، دادستان آستارایی حکومت ملی آزربایجان، بر اتحاد و همبستگی دو شهر تورک اردبیل و آستارا تاکید نمودند.

این فعالین تورک، دستنوشته هایی در دست گرفته بودند که بر روی آن جملات #اردبیل_آستارا_قارداشدیر ،  #اردبیل_آستارا_آذربایجاندیر نوشته شده بود.

فعالین ملی ضمن گرامیداشت یاد فریدون ابراهیمی شعر معروف «چؤپوده ایکی‌یه بؤلمه‌رم داها»  اثر «سهراب طاهر» شاعر ملی آزربایجان که او هم اهل آستاراست، را خواندند و تاکید کردند تورک‌ستیزان هرگز نخواهند توانست با فتنه انگیزی، بین دو شهر آزربایجانی آستار و اردبیل اختلاف بیاندازند.

آنها در پایان خاکی را که فعالین ملی آزربایجان از آستارا به تبریز فرستاده بودند را بر کنار مزار فریدون ابراهیمی ریختند.

لازم به ذکر است در روزهای گذشته، عناصر غیربومی وابسته به پان ایرانیست ها، در شهر آستارا شماری از شهروندان اردبیل را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. این افراد معلوم الحال غیرتورک همچنین، خود را تورک آستارا جا زده و با هدف ایجاد تفرقه بین تورک های آزربایجان، مردم تبریز و اردبیل را مورد توهین قرار می دادند.

اما با هوشیاری ملت تورک آزربایجان جنوبی نه تنها این توطئه خنثی شد، بلکه ملت آزربایجان با راه اندازی کمپین ویدیویی #اردبیل_آستارا_قارداشدیر ، #اردبیل_آستارا_آذربایجاندیر ، این فتنه دشمن را به فرصتی برای تحکیم برادری و اتحاد تورک های آزربایجان جنوبی بدل کردند.

همزمان شمار زیادی از شهروندان آستارا در ورودی های این شهر مستقر شده و با گل و شیرینی از خودروهای اردبیلی استقبال کردند.

روز پنجشنبه نیز جمعی از شعرا و هنرمندان آستارا و اردبیل با هدف خنثی کردن فتنه تورک‌ستیزان در ایجاد اختلاف بین این دو شهر تورک نشین، در هتل پارلا واقع در «گردنه حیران» آزربایجان دیدار کرده و بر اتحاد و همبستگی این دو شهر آزربایجان تاکید نمودند.

آستارا از شهرهای تاریخی آزربایجان است. حکومت پهلوی در سال ۱۳۳۷ با هدف قطع ارتباط آزربایجان جنوبی با دریای خزر و محاصره آزربایجان، آستارا را از آذربایجان جدا و به گیلان ملحق کرد. حکومت جمهوری اسلامی نیز با کوچاندن تالش ها و گیلک ها به منطقه قصد دارد ترکیب جمعیتی این شهر تورک نشین را تغییر دهد.

تورک‌های آستارا نقش مهمی در تاریخ آزربایجان داشته‌اند و فعالان این شهر از ارکان اصلی حکومت ملی آزربایجان (در زمان پیشه وری) بودند.

«فریدون ابراهیمی» دادستان حکومت ملی آزربایجان که به دست حکومت پهلوی اعدام شد، «سهراب طاهر» شاعر ملی آزربایجان، دکتر «بهزاد بهزادی» حقوقدان برجسته، روزنامه‌نگار و نویسنده لغتنامه «فرهنگ آذربایجانی ترکی»، دکتر سیدآقا عون‌الهی؛ مدیر گروه «تاریخ سده‌های میانه و باستان آزربایجان» در دانشگاه باکو و نویسنده کتاب‌های «تاریخ شهر تبریز در سده‌های میانه» و کتاب «ناسیونالیست‌های ارمنی و ایران» از جمله بزرگان شهر تورک نشین آستارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *