صفحه اصلی / آذربایجان / تجمع اعتراضی اهالی روستای اوغول بیک تکاب بر علیه معدنکاران اصفهانی + عکس

تجمع اعتراضی اهالی روستای اوغول بیک تکاب بر علیه معدنکاران اصفهانی + عکس

جمعی از اهالی روستای اوغول بی (اوغولبیک) شهرستان تکاب (تیکان تپه) و فعالین محیط زیست، در اعتراض به تاراج معادن این روستا توسط معدنکاران اصفهانی و تخریب محیط زیست منطقه، تجمع اعتراضی برپا کردند.

این شهروندان آذربایجانی دیروز پنجشنبه ۲۰ آبانماه با تشکیل زنجیره انسانی در منطقه «دربند» روستای اوغول‌بی خواستار توقف فعالیت معدنکاران در این منطقه شدند. دربند یکی از مناطق بکر و زیبای تیکان تپه است که معدنکاران اصفهانی تلاش دارند آنرا همانند سایر مناطق آزربایجان تاراج و به ویرانه تبدیل نمایند.

تیکان تپه (تکاب) دارای دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه (معادن طلای زره شوران و آغ دره) و هشتاد معدن سنگ می باشد. مالکیت این معادن توسط مسئولان تورک ستیز ایران به فارس ها واگذار شده و با انتقال خام مواد معدنی به مرکز کشور، مالیات و سود حاصل از این معادن نیز به جیب مردم شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و تهران منتقل می شود و این معادن عملا سودی برای اهالی تورک منطقه ندارد.

این معادن در حالی به بهانه «اشتغالزایی» مورد بهره برداری قرار می گیرند که معدنکاران علاوه بر تاراج معادن، با تخریب محیط زیست منطقه و آلوده کردن آبهای سطحی و زیرزمینی، صدمات جبران ناپذیری به کشاورزان و باغداران وارد کرده و سبب بیکاری و مهاجرت اجباری هزاران شهروند آزربایجانی شده اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۰، صدا و سیمای آزربایجان غربی با تهیه گزارشی درباره تخریبات گسترده معدنکاران اصفهانی در روستای یولغون آغاج تیکان تپه نوشت: «روستای یولغون آغاج در سال ۵۷، ۷۲۰ خانوارداشت ولی اکنون بر اثر تخریبات معادن تنها  ۲۲۰ خانوارش در روستا مانده اند.»

این گزارش تایید کرد که مجوزهای غیرقانونی این معادن توسط مسئولان غیربومی صادر شده و «مسئولان شهرستانی هم اجازه ورود به موضوع را ندارند!»

پیشتر اهالی روستاهای تام‌آی، اوغول‌بی، فاققیلی، زره شوران، کوممت، بابانظر، بیرینجه، قره بولاق شهرستان تیکان تپه در اعتراض به تخریبات گسترده منطقه، بارها با معدنکاران درگیر شده اند.

گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *