صفحه اصلی / آذربایجان / بیانیه شورای همکاری احزاب آزربایجان جنوبی به مناسبت یادبود ۲۱ آذر

بیانیه شورای همکاری احزاب آزربایجان جنوبی به مناسبت یادبود ۲۱ آذر

در ۲۱ آذر ۱۳۲۴ (۱۲ دسامبر ۱۹۴۵) تورکان آزربایجان تصمیم تاریخی خود را مبنی بر ایجاد حکومت ملی در آزربایجان جنوبی بر اساس اندیشه آزادی، عدالت و حکومت ملی به مرحله اجرا در آوردند.

بدین نحو، ملت ما آرزوی خود برای زندگی در یک جامعه دموکراتیک که حقوق فرهنگی، هویت ملی و رفاه اقتصادیش را تضمین کند، جامه عمل پوشاند.حکومت ملی آزربایجان که نقطه عطف مهمی در تاریخ دولتمداری ملتمان بود اگرچه موفقیت های بسیاری کسب کرد، اما در نتیجه سیاست های نژادپرستانه و جنایات جنگی بی رحمانه رژیم پهلوی، سرنگون شد.

به رغم آن ملت آزادیخواه ما بدون دست کشیدن از آرمانهای دموکراتیکش بر اساس اندیشه های ملی به مبارزه خود ادامه داده است. امروز جریانهای سیاسی فارس محور که می‌کوشند مانع مبارزه ما برای تشکیل حاکمیت ملی شوند، همچنان با نقشه‌های موذیانه تلاش می‌کنند تا حرکت ملی آزربایجان را تحت تأثیر قرار دهند و از اهداف متعالی خود منحرف کنند. برای عقیم گذاشتن این تلاشها، حرکت ملی آزربایجان باید با استفاده از تجربه های گذشته خود هر چه بیشتر به فعالیت سازمان یافته و منجسم روی آورد. بایستی فراخوان ها و شعارهای ملی به زبان تورکی باشد، همکاری و هماهنگی بین فعالان ملی شهرهای مختلف ارتقا یافته و شکل و نحوه اعتراضات مطابق شرایط مشخص شود.

ما به عنوان احزاب و تشکیلات های آزربایجان جنوبی ضمن گرامی داشت سالروز ۲۱ آذر، بدین مناسبت اعلام می کنیم از هر نوع اعتراض و ابتکار در راستای نجات ملی دریاچه اورمیه حمایت می کنیم و از ملت خود می خواهیم که به این طرح ها بپیوندند.

شورای همکاری احزاب آزربایجان جنوبی:

جبهه آزادی (GAMAC)

اتحادیه دموکراتیک ترک‌های آزربایجان جنوبی (GADTB)

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (Dirəniş)

جنبش بیداری ملی آزربایجان جنوبی (GAMOH)

جنبش دانشجویی آزربایجان (AZOH)

حزب استقلال آزربایجان جنوبی (GAIP)

حزب دموکراتیک آزربایجان جنوبی (GADP)

حزب لیبرال دموکرات آزربایجان جنوبی (GALDP)

حزب مرکزی آزربایجان (AMP)

۱۴۰۰/۰۹/۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *