صفحه اصلی / آذربایجان / برگزاری ۲۷ امین سالگرد نسل کشی خوجالی در شهر شیکاگوی آمریکا

برگزاری ۲۷ امین سالگرد نسل کشی خوجالی در شهر شیکاگوی آمریکا

مراسم ۲۷ امین سالگرد قتل عام خوجالی در دانشگاه نورت ایسترن شیکاگو با حضور عده زیادی از آذربایجانی های مقیم این شهر و آمریکا برگزار شد.

در این مراسم که تحت عنوان ” کودکان جنگ” توسط جمعیت آذربایجانیان ایالت ایلینویس تشکیل شده بود، مهمانان مختلفی که به مراسم دعوت شده بودند، به ایراد سخنرانی پرداختند.

ائلخان حاجی زاده سفیر آذربایجان در آمریکا طی سخنانی به عمق فاجعه خوجالی اشاره کرد و گفت آذربایجانی ها جهت تحقق عدالت برای خوجالی باید متحد شوند.

بعد از سخنان آقای حاجی زاده اوموت آجار سرکنسول ترکیه در شهر شیکاگو از جنایات ارمنی ها و در باره ادعای واهی آنها علیه ترک ها سخن گفت و اتحاد ترک های ترکیه و ترک های آذربایجانی را برای مقابله با توطئه ارمنی ها خواستار شد.

علاوه بر این دو شخصیت سیاسی، پروفسور هاری لپنیسکی، خانم آمی بالدوین و یک فعال سیاسی و فرهنگی از ترکمن های عراق سخنرانی کردند.

بعد از سخنرانی ها دکتر شامیل نجف زاده کارگردان آذربایجانی در مورد فیلم مستندی که برای خوجالی ساخته بود، توضیحاتی را برای حضار و مهمانان ارائه داد.

سپس این فیلم مستند تحت عنوان ” کودکان جنگ” برای مهمانان حاضر در مراسم نمایش داده شد.

در این مراسم همچنین آقای احمد اوبالی مدیر و موسس تلویزیون گونازتی وی، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان مراسم از سخنرانان و شخصیت های سیاسی حاضر در این برنامه تشکر نمود. 

امسال ۲۷ امین سالگرد نسل کشی خوجالی توسط ارامنه بود که در شب ۲۵ فوریه و بامداد ۲۶ فوریه ارتش ارمنستان با حمایت ارتش روسیه به شهر خوجالی حمله و غیرنظامیان ساکن این شهر را قتل عام کردند.

در این قتل عام ۶۱۳ غیرنظامی از جمله ده ها زن و کودک به طرز فجیعی به قتل رسیدند اما عاملان آن هنوز محاکمه نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *