صفحه اصلی / آذربایجان / برگزاری دادگاه وحید ابهری از معترضین دوم مرداد آذربایجان

برگزاری دادگاه وحید ابهری از معترضین دوم مرداد آذربایجان

امروز شنبه ۸ آبانماه ۱۴۰۰ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «وحید ابهری» فعال آزربایجانی که در جریان حمایت ملت تورک آزربایجان جنوبی از ملت عرب الاحواز دستگیر شده بود، برگزار شد.

اتهامات این فعال ملی «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت آمیز از طریق سامانه های مخابراتی در فضای مجازی» عنوان شده که در شعبه ۱۱۱ دادگاه کیفری تبریز به ریاست قاضی رضا فروغی برگزار شد.

وکالت این پرونده را وکیل پایه یک دادگستری «اصغر محمدی» بر عهده گرفته است.

این فعال تورک آزربابجانی پیشتر در سال ۹۵ نیز به دلیل فعالیتهای مدنی‌اش، از طرف ماموران اطلاعات ایران بازداشت و بعد از پنج روز آزاد شده بود. او در سال ۹۶ نیز در قورولتای قلعه بابک دستگیر و بعد از یک روز آزاد شد.

همچنین وی در سال ۹۸ در جریان مراسم سالگرد «غلامرضا امانی» به همراه چند تن دیگر از فعالین ملی آزربایجان دستگیر و پس از شش روز از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

وحید ابهری در مناسبتهای ملی و اعتراضات خیابانی ملت آزربایجان از جمله در گرانی بنزین و جنگ قاراباغ نیز توسط ماموران اطلاعات ایران، تهدید به دستگیری شده بود.

در ماههای گذشته و با اعلام حمایت ملت آزربایجان از ملت الاحواز؛ وحید ابهری به همراه فعالین همچون نادر صادقیانی؛ یوسف سلحشور؛ امیر ستاری؛ شاهین برزگر و محمد مردی بازداشت و حدود بیست روز در سلول های انفرادی وزارت اطلاعات ایران نگهداری و پس از چند روز با قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

لازم به ذکر است ۲ مرداد ۱۴۰۰ در حمایت از خواست های ملت عرب الاحواز و تبعیضات سیستماتیک موجود علیه ملت آزربایجان جنوبی، تظاهراتی در شهر تبریز برگزار شد. ماموران امنیتی ایران این اعتراضات مسالمت آمیز را با خشونت سرکوب کردند و دهها تن از فعالین مدنی آزربایجان را بازداشت کردند.

بنا به اظهارات برخی از بازداشت شدگان اعتراضات دوم مرداد آزربایجان، تعداد بازداشت شدگان تنها در شهر تبریز بیش از ۱۵۰ تن بوده است و تا کنون اسامی برخی از آنها از جمله پرویز سیابی گرجانی، نادر صادقیان، یوسف سلحشور، اولدوز قاسمی، منیره چمن گلزار، پری چهره محمد پور، اکرم صفری، معصومه شاهی، زهرا خادم، جبار راهدار، هادی افسری، غلامحسین قرجه داغی، پویا خدایی، شایان تقوی، یاشار کاظمی، عارف مراد پور، ابولفضل کرامتی، حسین یوسفی، محمد محمودی، رضا شهریور، محمد کاظمی، سیامک کوشی، کریم اسماعیل زاده، فراز فراز معمار آذر، هادی محمدی ،وحید محمدی، حسین قره جه داغی، جواد دهقان، محمد مردی، داوود رحیمی، شاهین برزگر، امیر ستاری، وحید ابهری، مجتبی عبدلی‌، شهروز برزگر، صالح اکرامی و بابک رضایی در شهرهای تبریز، اردبیل و تهران احراز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *