صفحه اصلی / آذربایجان / بازهم توهین بی شرمانه به ترک‌ها در تلویزیون دولتی ایران + فیلم

بازهم توهین بی شرمانه به ترک‌ها در تلویزیون دولتی ایران + فیلم

در تداوم توهین های سیستماتیک نژادپرستانه به تورک ها در ایران، این بار در برنامه «شب فیروزه‌ای» شبکه پنج صداوسیمای ایران، تورک ها را با الفاظی رکیک مورد تحقیر و توهین های نژادپرستانه قرار دادند.

در این برنامه زنده فردی به نام «داوود اسعدی» که از او به عنوان «زندانی سیاسی پیش از انقلاب» نام برده می شود، با بی شرمی تمام می گوید: «یک زندانی بی سواد تورک را به زندان آورده بودند، موقع رفتن از زندان به او می گفتند: خودمانیم خر آمدی، ژان پل سارتر داری میری بیرون!»

سایر عوامل برنامه نیز به جای اعتراض به این اظهارات نژادپرستانه، در کمال وقاحت با خنده هایشان این اقدام بی شرمانه را تایید می کنند. 

نژادپرستی فارسی و تورک ستیزی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده و تورک ها در این کشور مکررا مورد تحقیر و توهین های نژاپرستانه فارس ها قرار می گیرند. حکومت ایران نیز به شکل سیستماتیک، نژادپرستی را در جامعه پمپاژ می کند. در کتب درسی، رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران نیز، تورک ها مورد تحقیر قرار می گیرند و تاریخ و هویت تورکی آنها انکار و تحریف می شود. در ورزشگاه های تهران نیز «مرگ بر تورک» به یکی از شعارهای اصلی هواداران فارس بدل شده است.

پیشتر در سال ۱۳۸۵ هم روزنامه ایران ارگان رسمی دولت ایران در یک کاریکاتور نژادپرستانه، تورک ها را مورد تحقیر و توهین قرار داد که این گستاخی خشم ملت تورک آزربایجان جنوبی را برانگیخت و تظاهرات های گسترده های در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی شکل گرفت. در این تظاهرات ها دهها تن از شهروندان تورک با شلیک مستقیم ماموران امنیتی ایران جان باختند و صدها آزربایجانی نیز بازداشت و زندانی شدند.

در سال ۱۳۹۴ نیز در برنامه «فتیله» که از صداوسیمای ایران پخش شد، تورک ها افرادی کودن نمایش داده شدند که به جای «مسواک» از «فرچه توالت» برای شستن دهانشان استفاده می کنند. به دنبال این توهین شنیع،  تظاهرات‌های وسیعی به مدت یک هفته در سراسر آزربایجان جنوبی شکل گرفت.

گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *