صفحه اصلی / آذربایجان / انصراف آذربایجان از تامین مالی راه آهن آستارا-رشت

انصراف آذربایجان از تامین مالی راه آهن آستارا-رشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد جمهوری آذربایجان (آزربایجان) به دلیل تحریم ها در تامین مالی راه آهن آستارا-رشت مشارکت نخواهد کرد.

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان فعالیت دولت حسن روحانی باقی مانده است، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئيس جمهور از امضای قراداد 2 میلیارد دلاری طرح راه آهن رشت- آستارا با قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران خبر داده است.

نوبخت گفت: «جمهوری آزربایجان قرار بود در این طرح مشارکت کند ولی به دلیل تحریم‌ها از اجرای این طرح سرباز زده است و هفته آینده این قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا نهایی و امضا می‌شود.»

به گفته نوبخت آزربایجان شمالی از همکاری با ایران در ساخت این راه آهن منصرف شده است.

پیش از این وزیر اقتصاد جمهوری آزربایجان اعلام کرده بود «شرایط سیاسی بین المللی» بر همکاری جمهوری آزربایجان در ساخت خط ریلی آستارا-رشت تاثیر دارد.

پس از سال‌ها مذاکره و رفت ‌و آمد مسئولان تهران به باکو، دولت آزربایجان شمالی سرانجام تحت شرایطی تعریف شده قرار بر این گذاشت که ۵۶۰ میلیون دلار در پروژه راه‌آهن آستارا- آستارا و آستارا-رشت سرمایه‌گذاری کند.

بحث ساخت 167 کیلومتر خط راه‌آهن رشت-آستارا از تابستان سال 95 مطرح شده بود و توافق شد که جمهوری آزربایجان ۵۰۰ میلیون دلار وام با بهره ۲ درصدی برای تکمیل این پروژه اختصاص دهد.

طبق توافق قبلی باکو-تهران جمهوری آزربایجان قرار بود با دادن وام ۵۰۰ میلیون دلاری به ایران، هزینه ساخت راه آهن آستارا-رشت را تامین کند. لاکن تحریم های آمریکا علیه ایران بر این پروژه نیز تاثیر گذاشته است.

 توافق فوق با در نظر گرفتن تحریم‌های احتمالی منعقد شد و گفته می‌شود تنها تعهدی که دولت آزربایجان در این طرح در قبال حکومت ایران دارد این است که پس از تکمیل شدن هر سال حداقل یک ‌میلیون تن از مسیر ایران ترانزیت کالا انجام دهد.

درحال حاضر خط ریلی آستارا-آستارا با هزینه حدود ۶۰ میلیون دلاری جمهوری آزربایجان تکمیل شده است.

بر اساس نقشه کریدور شمال به جنوب، دولت آزربایجان شمالی تصمیم دارد تا این کریدور را تا پاکستان و از آنجا به هندوستان امتداد دهد. این کریدور روند فروش نفت خام و سایر کالاهای آزربایجان شمالی به کشورهای مختلف جهان را تسهیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *