صفحه اصلی / آذربایجان / انتخابات غیرقانونی ارمنستان در قره‌باغ آذربایجان در روزهای بحرانی و بین المللی ویروس مرگبار کرونا و واکنشها

انتخابات غیرقانونی ارمنستان در قره‌باغ آذربایجان در روزهای بحرانی و بین المللی ویروس مرگبار کرونا و واکنشها

همزمان با ورود ویروس کرونا به منطقه قفقاز، جمهوری آذربایجان با در نظر گرفتن تدابیر ویژه در تلاش برای کنترل شیوع این ویروس است اما دولت اشغالگر ارمنستان بدون انجام اقدامات پیشگیرانه، در این روزها مشغول برگزاری انتخابات در قره‌باغ ( قاراباغ) آذربایجان و تحرکات اشغالگرانه است.

الین سلیمان اف؛ سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده آمریکا و پروفسور براندا شیفر، محقق دانشگاه هاروارد آمریکا و تحلیلگر مسائل قفقاز چهارشنبه (۲۰ فروردین) در شبکه رادیویی نتورک وست وود وان رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷ دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس » به گفتگو در این خصوص پرداختند.

الین سلیمان اف درخصوص آخرین تحولات و آمار مربوط به ویروس کرونا در جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون در آذربایجان ۶۴۱ مبتلا به ویروس کرونا شناسایی و متاسفانه ۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. همچنین، ۴۴ نفر نیز بهبود یافته اند. تمرکز دولت در جمهوری آذربایجان بیشتر بر روی کسانی است که اخیرا به خارج از کشور سفر کرده اند و آنها اکنون در قرنطینه هستند. به نظر من شرایط در جمهوری آذربایجان در مقایسه با بسیاری از کشورها متفاوت است، در آذربایجان دولت با پذیرش مسئولیت، صادقانه به دنبال حل بحران و کمک به شهروندان است. پرزیدنت الهام علی اوف از تمامی شهروندان خواسته تا در خانه بمانند و مسئولیت شهروندی خود را بر جای بیاورند چراکه برای گذر از بحران کرونا ما به اخذ تدابیر و همکاری مردم نیاز داریم. در حوزه اقتصاد نیز یک بسته اقتصادی حمایتی برای بانک ها ، کسبت و کارهای کوچک و … در نظر گرفته شده تا در دوران قرنطینه و پس از آن، آنها با مشکلات مالی مواجه نشوند است. دیروز در جمهوری آذربایجان اولین کارخانه ساخت ماسک بهداشتی نیز با حضور پرزیدنت الهام علی اف افتتاح شد تا نیاز شهروندان برطرف شود.

در ادامه «جان بتچلر» مجری برنامه سرنوشت قاسم سلیمان و حضور نظامی ایران در عراق را مشابه حضور نظامی روسیه در ارمنستان دانست و تاکید داشت ارمنستان به تنهایی توان تداوم اشغال قاراباغ را ندارد. آقای بتچلر دیدگاه پروفسور براندا شیفر، رئیس بخش تحقیقات مرکز مطالعات خزر در کالج کندی دانشگاه هاروارد را در خصوص بحران ویروس کرونا در قاراباغ جویا شد.

پروفسور شیفر گفت: جهان امروز با بحران سلامتی مواجه و وضعیت پیچیده ای حاکم است، شهروندان به کسی (دولتی) احتیاج دارند که مسئولیت تضمین سلامتی آنها را برعهده بگیرد. ارمنستان نیز مانند روسیه نمی تواند هزینه اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه را تامین کند و لذا در خصوص تحولات مربوط به ویروس کرونا به دروغ روی آورده است. چه کسی مسئول سلامتی شهروندان اراضی اشغالی قاراباغ است!. مثل این است که تصور کنیم اسرائیل مسئولیت سلامتی شهروندان وست بانک در ابتلا به ویروس کرونا را برعهده نگیرد و بگوید ما دولت یهودیان هستیم و به شهروندان یهودی خدمات ارائه می کنیم.

آقای بتچلر در ادامه این گفتگو به نقض متوالی آتش بس از سوی نیروهای ارمنستان اشاره کرد و از سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا علت را جویا شد.

الین سلیمان اف پاسخ داد: متاسفانه همانطور که گفتید این نقض آتش بس روی می دهد، حضور نیروهای نظامی وابسته به ارمنستان در قاراباغ مسئله بسیار مهمی است. جواب این سوال آشکار است، نقض آتش بس روی می دهد زیرا نیروهای ارمنستان بدنبال تداوم اشغالگری و ناامن کردن خط جبهه هستند. قاراباغ تنها مسئله آذربایجان نیست، ارامنه نیز از این اشغالگری زیان می بینند آنها نیز کشته می شوند. باید قبول کرد که آذربایجان، گرجستان، ترکیه و حتی ارمنستان مسئولیت تامین امنیت منطقه را برعهده دارند اما ارمنستان همزمان با شیوع ویروس کرونا و زمانی که کشورهای منطقه با اتخاذ تدابیر باید مقابل ویروس بایستند، با غنیمت شمردن فرصت در تلاش برای برگزاری انتخابات جعلی بمنظور تغییر دادن هویت منطقه و معرفی قاراباغ بعنوان اراضی ارامنه است.با این حال انجام اقدامات مشابه در زمان عادی نیز غیرقابل قبول است.

برای مشاهده نسخه کامل این گفتگو روی کلیک کنید.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *