صفحه اصلی / آذربایجان / امروز سالگرد نسل کشی خوجالی گذشت +تصاویر

امروز سالگرد نسل کشی خوجالی گذشت +تصاویر

از نسل کشی ترکهای آذربایجان در خوجالی توسط ارمنستان اشغالگر بیست و هفت سال می گذرد اما رژیم به اصطلاح اسلامی ایران که داعیه حمایت از شیعیان جهان را دارد لکه ننگین حمایت از رژیم جنایتکار ارمنستان را بر پیشانی دارد.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی در بامداد ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ (دوم اسفند) باز با مشارکت مستقیم لشکر ۳۳۶ شوروی سابق که در آن برهه در شهر خان کندی قاراباغ (قره باغ) کوهستانی مستقر بودند به شهر خوجالی که حدود ۷ هزار نفرآذربایجانی در آن سکونت داشتند حمله کردند قلدرهای سرکش ارمنی در همین شب شهر خوجالی را با خاک یکسان کردند.

کودکان زنان افراد سالمند و بیمار با سفاکی غیر قابل تصوری به قتل رسیدند ارمنی ها در آخرین سالهای قرن بیستم جنایت تاریخی دیگری – فاجعه نسل کشی خوجالی را پدید آوردند در این قتل عام و نسل کشی ۶۱۳ نفر از اهالی بی دفاع شهر خوجالی کشته شدند که از این تعداد ۱۰۶ نفر زن , ۸۳ نفر کودک و خردسال و ۷۰ نفر پیر و کهنسال بودند .

در نتیجه این فاجعه بیش از هزار نفر از اهالی غیر نظامی با اثابت گلوله مستقیم با درجات مختلف بدنی معلول شدند که ۷۶ نفر از معلولین را پسران و دختران نا بالغ تشکیل می دهند در این فاجعه ۱۲۷۵ نفر به اسارت درآمدند و ۱۵۰ نفر هم مفقود شدند.

اعضای ۸ خانوار به طور کامل قتل عام شده که ۲۵ کودک پدر و مادر و ۱۳۰ کودک هم یکی از والدین خود را از دست داده اند آنان که فقط جرمشان مسلمان و ترک بودنشان بود در آن روز زنده زنده در آتش سوزانده شده و سرهایشان بریده شده پوست بدنشان کنده و چشمان کودکان از حدقه بیرون آورده شده شکم زنان حامله با نیزه پاره پاره شده بود.

اعمال ارامنه در ارتکاب به فجایع قاراباغ (قره باغ) و خوجالی ضمن آنکه نمونه آشکار از نقض وقیحانه حقوق بشر و بی اعتنایی بی شرمانه به قوانین حقوق بین المللی بشمار می آید که با کنوانسیون ژنو, منشور جهانی حقوق بشر, معاهدات مختلف بین المللی در باره حقوق مدنی ,سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ,منشور جهانی کودکان, منشور جهانی در باره حفاظت از زنان و کودکان هنگام وضعیت فوق العاده و مناقشات دیگر حقوق بین المللی ضدیت آشکار دارد.

اخیرا در کل دنیا اتخاذ سیاست نسل کشی آذربایجانی ها توسط ارمنستان محکوم می شود و قتل عام خونینی که در خوجالی به وقوع پیوست طبق قواعد حقوق بین الملل ارزیابی می گردد. اکنون پارلمان پاکستان، مکزیک، کلمبیا، پرو، بسنی و هرزگوین، رومانی، چک، سودان، اردن، هندوراس، گواتمالا، پاناما، اسلونی و جیبوتی نیز نسل کشی خوجالی را در تراز قواعد حقوق بین الملل شناخته اند

همچنین در قوه مقننه بیست و یک ایالت؛ ماساچوست، تگزاس، نیوجرسی، مین، نیومکزیک، آرکانزاس، جورجیا، اکلاهوما، تنسی، پنسیلوانیا، کنکتیکوت، فلوریدا، میسیسیپی، ورجینیای غربی، ایندیانا، یوتا، نبراسکا، هاوایی، مونتانا، آریزونا و آیداهو از ایالت متحد آمریکا قطعنامه های مربوطه صادر شده است.

سازمان همکاری اسلامی اولین سازمان بین المللی است که ارمنستان را متجاوز و فاجعه خوجالی را نیز همچو نسل کشی می شناسد. هدف انجمن جوانان این سازمان که کمپین “عدالت برای خوجالی” را در شمار بسیاری از کشورها راه اندازی کرده اند، آگاه سازی هرچه بیشتر جامعه بین الملل در رابطه با این واقعه خونین است.
با وجود اینکه میلیونها آذربایجانی و ترک شهروند ایران هستند ایران چشم بر این فاجعه بسته و حتی مقامات ایرانی ارمنستان را دوست و برادر خود میخوانند.

در بیست و شش ماه فوریه هر سال، هزاران انسان بنای یادبود نسل کشی خوجالی را زیارت می کند، مقابل بنای یاد بود گل های میخک گذاشته و یاد و خاطره شهیدان را گرامی می دارد. مردم آذربایجان این فاجعه خونین را فراموش نکرده و نفرت و انزجار عمیق خود را نسبت به مرتکبین این نسل کشی ابراز می دارند

امروز در شرایطی که تمام جهان علیه تروریسم به مبارزه برخاسته است تروریسم ارمنی باید از سوی جامعه جامعه جهانی افشا شده و پاسخ شایسته خود را بیابد فاجعه ای که در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ توسط ارمنیان در شهرخوجالی پدید آمد تنها یک عمل تروریستی عادی نیست بلکه جنایتی است بی سابقه علیه تمام بشریت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *