صفحه اصلی / آذربایجان / الهام علی‌اف بعد از دیدار با پاشینیان: اولویت ما خروج بدون قید و شرط ارمنستان از خاک آذربایجان است

الهام علی‌اف بعد از دیدار با پاشینیان: اولویت ما خروج بدون قید و شرط ارمنستان از خاک آذربایجان است

الهام علی‌اف رئیس جمهور ی آذربایجان شمالی، در باره نتایج مذاکراتش با نخست وزیر ارمنستان اشغالگر گفت: برای ما مساله خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمینهای آذربایجان در اولویت قرار دارد.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی٬ خبرگزاری رسمی ‘آذرتاج’، نوشته٬ علی‌اف در گفت و گو با خبرگزاری ‘تاس’ روسیه در وین در باره نتایج مذاکراتش با نخست وزیر ارمنستان، گفته است: این دیدار از نظر آغاز مذاکرات در باره ماهیت موضوع مربوط به حل مناقشه قره باغ ، از اهمیت خاصی برخوردار بود.

وی اضافه کرد: وزیران خارجه دو کشور مذاکرات برای رسیدن به نتایج مشخص در راه حل این مناقشه را ادامه می دهند .

الهام علی اف افزود: برای ما مساله خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمینهای آذربایجان بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اولویت قرار دارد.

دیدار و مذاکرات علی اف و پاشینیان با حضور نمایندگان آمریکا، فرانسه، روسیه، گروه میانجی ‘مینسک’، سازمان ملل و شورای همکاری اروپا ویژه حل اشغال قره باغ، نزدیک به سه ساعت در هتل ‘بریستول’ وین انجام شد.

گروه میانجی مینسک و شورای همکاری اروپا نیز در بیانیه ای دیدار علی اف و پاشینیان را سازنده عنوان و اعلام کردند: سران دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در باره ایجاد شرایط برای رسیدن به صلح میان دو کشور به توافق رسیدند .

اشغال منطقه قره باغ کوهستانی آذربایجان توسط ارمنستان اشغالگر در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری های نظامی میان دو طرف انجامید .

منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن توسط ارمنستان اشغالگر و با حمایت های ایران و روسیه اشغال شد .

در سال ۱۹۹۴ میلادی با تلاش های گروه میانجی مینسک آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار شد .

تاکنون اشغال اراضی رسمی آذربایجان توسط ارمنستان اشغالگر ادامه دارد.

لازم به ذکر است حکومت جمهوری اسلامی ایران استقلال جمهوری آذربایجان را تهدیدی برای استعمارآذربایجان جنوبی توسط ایران میداند و تمام تلاش خود را برای همکاری با نیروهایی که به ظن خود تمامیت ارضی آذربایجان شمالی را تهدید میکند به کار میگیرد.

حکومت ایران با دهن کجی به مواضع و احساسات میلیونها آذربایجانی شهروند ایران در قبال قانلین برادران و خواهران خود در قاراباغ به روابط برادرانه خود با ارمنستان اشغالگر ادامه میدهد.

سازمان ملل قاراباغ اشغالی را رسما خاک جمهوری آذربایجان می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *