صفحه اصلی / آذربایجان / اعتراض اهالی روستای زنزوق آذربایجان شرقی به معدن تراورتن

اعتراض اهالی روستای زنزوق آذربایجان شرقی به معدن تراورتن

 مردم روستای زنوزق «زنوزآغا» هر روز مقابل معدن تراورتن جمع می‌شوند تا مانع از فعالیتش شوند، آن‌ها می‌گویند همه دار و ندار روستا چشمه است، که اگر بلایی سرش بیایید، باید از روستایشان کوچ کنند.

به گزارش گاماج به نقل از مهر، یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸؛ معدن تراورتن به صورت کاملا غیراستاندارد دوباره شروع به کار کرده است و مردم روستا با تجمع اعتراضی، خواستار مانع از فعالیت این معدن هستند.

به گفته اهالی، معدن تراورتن در سال‌های گذشته که آغاز به کار کرد، موجب گل آلود شدن آب کشاورزی منطقه شده بود و مردم اجازه نمی دهند که این معدن دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

چشمه‌ای در انتهای روستا از سال‌های دور تنها منبع آب باغ ها و آب شرب احشام این روستاست. اما چند سالی است که معدن سنگ مرمر ثبت شده و پروانه بهره‌برداری گرفته و مشکلات جدی برای سلامتی آب چشمه فراهم کرده است.

به گفته کارشناسان زمین شناسی نیز؛ هرگونه تعرض و تغییرات در ساختار قله و بهره‌برداری از معدن سنگ مرمر، به قیمت از دست رفتن چشمه تمام می شود. حدود ۶۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که حیات شان وابسته به همین چشمه آب است.

این آب تنها برای روستای زنوزق نیست بلکه حداقل ۳ روستای اطراف نیز از این آب بهره مند می‌شوند. ۵ هزار نفر به صورت ساکن و غیرساکن با این روستا مرتبط هستند که از همین آب، نان می‌خورند، هزار هکتار اراضی در این روستا وجود دارد که از همین آب بهره مند می‌شوند.

با اینکه فعالیت معدن سنگ مرمر به عینه باعث آلودگی آب می شود اما بسیاری از مسئولان وابسته به حکومت ایران چون بخشدار مرکزی مرند و کارشناسان امور آب استان آذربایجان شرقی و شهرستان مرند اعلام کرده اند که هیچ گونه ضرر و زیانی از بابت فعالیت معدن به آب این منطقه وارد نمی‌شود!

گفتنی است، زنوزق از روستاهای گردشگری، تاریخی، پلکانی و زیبای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان زنوزق و در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده است.

در این روستا، چیزی که بیشتر از همه توجه شما را جلب خواهد کرد، سنگفرش مرتب روستا و در و پنجره‌هایی است که با رنگ‌های آبی و سبز و قرمز رنگ آمیزی شده‌اند و زیبایی‌های این روستا را دو چندان کرده‌اند. از این رو زنوزق را ماسوله آذربایجان نامیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *