صفحه اصلی / آذربایجان / اطلاعیه جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

اطلاعیه جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

امروز ۸ سپتامبر ۲۰۲۱؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را به هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نمود.

جمعیت حقوق بشر آزربایجان؛ ارک در اینباره می نویسد: «در این گزارش به اعدامها، به اعتراضات سال ۲۰۱۹، سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، حقوق زنان و کودکان، وضعیت اقلیتهای ملی، حقوق کارگران و غیره پرداخته شده است.

همچنین در بخش ۷ گزارش که مربوط به اقلیت هاست در شماره ۳۴ در مورد اقلیتهای ملی و قومی به مرگ «کاظم عبادی» در زندان اردبیل براثر ابتلاء به ویروس کرونا اشاره شده است.

آقای آنتونیو گوترش همچنین، تائید حکم ۱۵ سال حبس توسط دیوان عالی کشور ایران علیه عباس لسانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، بعلت دفاع وی از حق ترکها در تحصیل به زبان مادری و اعتراض به سیاست دولت ایران را قید نموده است.

وی نوشته است که او (عباس لسانی) اخیراً در اعتراض به شرایط بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود و به همین ترتیب، علیرضا فرشی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز در روزجهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۴ محکوم و زندانی شد و اتهامات جدیدی به وی در ارتباط با دفاعیات خود زده شده است.

او مورد خشونت فیزیکی مقامات زندان قرار گرفته و از زندان اوین به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شده است.»

لینک کامل گزارش: https://undocs.org/A/76/268

Arc DH non-governmental organization in consultative status with the Economic and Social Council

ژاله تبریزی

هشتم سپتامبر ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *