صفحه اصلی / آذربایجان / استان‌های فارس نشین صدها برابر استانهای تورک نشین آذربایجان جنوبی توریست جذب می کنند

استان‌های فارس نشین صدها برابر استانهای تورک نشین آذربایجان جنوبی توریست جذب می کنند

آمار ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ایران نشان می دهد، بر اثر سیاست های حکومت ایران، شهرهای آزربایجان جنوبی از مسیرهای گردشگردی داخلی و خارجی حذف شده اند و سهم آزربایجان جنوبی از صنعت گردشگری ایران تقریبا «صفر» است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، بیش از ۲۸ میلیون نفر – سفر در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸، از ۱۲ موزه و محوطه تاریخی در چهار شهر کشور انجام شده است که بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سفر انجام شده مربوط به شهرهای فارس نشین مرکز کشور بوده و کمتر از ۵۰۰ هزار نفر سفر مربوط به آزربایجان می باشد.

در میان ۱۲ اثر پربازدید در ایران ۱۱ اثر در شهرهای  فارس نشین هستند که به ترتیب شامل کاخ سعدآباد تهران، کاخ گلستان تهران، حافظیه شیراز، کاخ نیاوران تهران، باغ فین کاشان، تخت جمشید مرودشت فارس، عالی قاو(آلاقاپی) اصفهان، باغ چهلستون اصفهان، پاسارگاد شیراز، موزه ملی ایران (تهران)، سعدیه شیراز می باشد و در جایگاه آخر نیز کلیسای سنت اسپتپانوس جلفا قرار دارد.

در میان ۱۲ اثر پربازدید ایران چهار اثر متعلق به تهران، چهار بنا متعلق به استان فارس و سه بنا متعلق به استان اصفهان است.

به جز کلیسای سنت اسپتپانوس جلفا هیچ اثر دیگری از استان های اردبیل، آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، زنجان، قزوین و همدان جزو پربازدیدترین آثار گردشگری ایران نیستند. این در حالیست که آزربایجان جنوبی داری ۵ اثر ثبت شده جهانی «شامل تخت سلیمان(سوغورلو) تیکان تپه، گنبد سلطانیه زنگان، قره کلیسا چالدران، بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی» و هزاران جاذبه تاریخی طبیعی است.

به عبارت دیگر هر یک از استان های تهران، اصفهان و فارس به تنهایی چندصد برابر کل استان های آزربایجان جنوبی گردشگر جذب می کنند و از این راه سودهای کلانی کسب می کنند.

سیاست حذف شهرهای آزربایجان جنوبی از مسیرهای گردشگری تورهای داخلی و خارجی، سالهاست از طرف حکومت مرکزی ایران اجرایی می شود که این موضوع اعتراض مسئولان دلسوز ازربایجان را نیز در پی داشته است.

در ٧دیماه سال٩۴، «بهروز خاماچی»، عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از حذف آزربایجان  از مسیر گردشگری توسط مسئولان ایران گفت:«همیشه شاهد آن هستیم که گردشگران متعددی از سمت ترکیه وارد کشور می شوند و مستقیم به اصفهان می روند.»

در سال ۹۶ نیز  فریدون بابایی‌‌اقدم عضو شورای شهر تبریز به حذف شهرهای آزربایجان از مسیر گردشگری تورهای خارجی اقرار کرد و گفت: «دوسال قبل در نمایشگاه گردشگری دبی شرکت کردم که تقریبا ۱۵۰ کشور در آن حضور داشتند، هنگامی که با آژانس‌‌های مسافرتی حرف زدم از وجود شهری به اسم تبریز بی اطلاع بودند.»

این عضو شورای شهر تبریز گفت:«تورهایی که به ایران می‌‌آمدند بیشتر از اصفهان، یزد و در نهایت خراسان شمالی و فارس بازدید می‌‌کردند که در برنامه‌‌های مسافرتی آنان مسیر آزربایجان خصوصا تبریز مطرح نشده بود.»

پیشتر نیز «محب‌خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ایران، در جلسه ستاد استانی «تبریز۲۰۱۸» اعتراف کرد که با اینکه «استان‌های آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی و اردبیل از نظر ظرفیت هم مرتبه با اصفهان هستند»، اما آمار کل گردشگران آزربایجان به اندازه یک دهم آمار اصفهان نیز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *