صفحه اصلی / آذربایجان / استاندار آذربایجان شرقی: روزانه ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از آذربایجان به کرمان می‌رود

استاندار آذربایجان شرقی: روزانه ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از آذربایجان به کرمان می‌رود

استاندار آزربایجان‌شرقی در اعتراف به تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط حکومت فارس‌گرای ایران گفت: «هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از مس‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود»

محمدرضا پورمحمدی به خبرگزاری فارس گفت: «خدا هر چیزی را که برای پیشرفت لازم باشد از آب، خاک، معدن و انسان‌های پرتلاش در آزربایجان به ودیعه نهاده است؛ به‌طوریکه هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره از اینجا به کرمان می‌رود؛ اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.»

پورمحمدی افزود: «اگر فقط خطوط ذوب و پالایش مس در سونگون راه‌‎اندازی و در کنار آن یک شهرک مس ایجاد شود که ورق‌های مس و کابل تولید کند ثروت‌های کلانی برای استان ایجاد خواهد کرد.»

پورمحمدی در حالی به تاراج معدن مس سونگون توسط حکومت فارس‌گرای ایران اعتراف می کند که وی ۴ سال استاندار آزربایجان شرقی بوده و طی این مدت کوچکترین قدمی در جهت جلوگیری از تاراج این معدن عظیم آزربایجان برنداشته و اکنون که عمر ۸ ساله دولت روحانی رو به اتمام است به این حقیقت تلخ اعتراف می کند.

معدن مس سونگون در ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است و ۴٠درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آزربایجان تامین می شود. حکومت ایران از تولید شمش مس این معدن در آزربایجان جلوگیری کرده و خاک آن به صورت خام به کرمان منتقل شده و در آنجا به شمش تبدیل می کند.

در نتیجه سیاست های تورک ستیزانه حکومت ایران، فعالیت این معدن عظیم نه تنها سودی برای آزربایجان نداشته بلکه سبب تخریب گسترده جنگل ها و منابع طبیعی قره داع شده است.

از سوی دیگر مسئولان ایران با استخدام سیستماتیک کردها در این معدن، این منبع عظیم آزربایجان را به تهدیدی برای آزربایجان بدل کرده اند.

در مردادماه ۹۹ «اللهوردی دهقانی» نماینده ورزقان در مصاحبه با «آناج» با تایید چپاول معدن مس سونگون آزربایجان توسط دولت ایران، اذعان کرد سهم آزربایجان از درآمد سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون ورزقان «تقریبا هیچ» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *