صفحه اصلی / آذربایجان / استاندار آذربایجان شرقی خواستار برخورد با توهین‌کنندگان به شاعر بزرگ ترک آذربایجانی شد

استاندار آذربایجان شرقی خواستار برخورد با توهین‌کنندگان به شاعر بزرگ ترک آذربایجانی شد

استاندار آزربایجان شرقی با محکوم کردن اهانت به حکیم ملا محمد فضولی، شاعر بزرگ و پرآوازه ترک در صداوسیمای ایران، خواستار برخورد شدید با افرادی شد که احساسات مردم آزربایجان را جریحه دار کرد ه اند.

به نوشته ایرنا، در نامه محمدرضا پورمحمدی به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیمای ایران آمده است: «همانطوری که احیاناً در جریان قرار گرفته اید اخیراً در یکی از برنامه های آموزشی صدا و سیما، به ساحت شاعر بزرگ و پرآوازه، حکیم ملا محمد فضولی جسارت شده است؛ سخن سرای بزرگی که اشعار تورکی وی در قلۀ فصاحت و بلاغت بوده و سرشار از درون‌مایه‌های عرفانی و اسلامی است. همچنین باید در نظرگرفت که با وجود دیوان فارسی و عربی حکیم فضولی، به یقین این شاعر توانا از گنجینه های معنوی مردم آزربایجان، ایران و عالم اسلام است.»

پورمحمدی ضمن انتقاد از توهین های مکرر صورت گرفته به «فرهنگ، ادبیات و رسومات مردم آزربایجان» گفت: «اینبار نیز فردی کم مایه که به دوره و قرون حیات ادیبان بزرگ کشورمان نیز ناآگاه است، با اهانت به مقام این شاعر که مورد احترام ویژه آزربایجانیان بوده، موجب جریحه دار شدن احساسات مردم ادب دوست این دیار شده است.»

استاندار آزربایجان شرقی در پایان خطاب به رئیس صداوسیمای ایران گفت: «لذا به نمایندگی از مردم آزربایجان، از جنابعالی می‌خواهم با چنین رویه مذموم و افراد مغرض یا ناآگاهی که وحدت اقوام مختلف کشور را نشانه گرفته اند، شدیدا  برخورد و نتیجه آن به اطلاع مردم شهید پرور آزربایجان و تورک زبانان کشور اعلام شود.»

لازم به ذکر است، دیروز شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ «حجت کجانی حصاری» مدرس ادبیات فارسی و کارشناس تلویزیون ایران در خصوص «فضولی» شاعر بزرگ و پرآوازه‌ آزربایجان، گفت که «این شاعر(فضولی) بیخود این اسم را انتخاب نکرده بلکه او فضول اشعار صائب است و هر شعری را که صائب به فارسی سروده، این شاعر به تورکی برمی‌گردانده است.»

این در حالیست که صائب تقریباً ۳۷ سال بعد از فوت فضولی متولد شده و برخلاف گفته این دبیر تورک ستیز، صائب از اشعار فضولی تاثیر گرفته‌ است.

انتشار این فیلم نژادپرستانه و تورک ستیزانه خشم شهروندان آزربایجان جنوبی را برانگیخته است.

حجت کجانی حصاری که دارای گرایشان پان فارسیستی و تورک ستیزانه می باشد، از تالیف کنندگان کتاب های مدارس ایران و عضو شورای برنامه ریزی کتاب های فارسی مدارس ایران است.

نژادپرستی و تورک ستیزی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده و تورک ها در این کشور مکررا مورد تحقیر و توهین های نژاپرستانه فارس ها قرار می گیرند.

حکومت ایران نیز به شکل سیستماتیک، نژادپرستی را در جامعه پمپاژ می کند. در کتب درسی، رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران نیز، تورک ها مورد تحقیر قرار می گیرند و تاریخ و هویت آنها تحریف می شود. در ورزشگاه های تهران نیز «مرگ بر تورک» به یکی از شعارهای اصلی هواداران فارس بدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *