صفحه اصلی / آذربایجان / اداره مسلمانان قفقاز: ایران از پشت به آذربایجان خنجر زد

اداره مسلمانان قفقاز: ایران از پشت به آذربایجان خنجر زد

الله شکور پاشازاده شیخ‌الاسلام مسلمانان قفقاز گفت: «من از برادرانم نا امید شدم زیرا ما را به ارمنی ها فروختند. میلیونها شیعه اینجا ناامید شدند.»

رئیس اداره مسلمانان قفقاز در مصاحبه ای از خیانت جمهوری اسلامی به آذربایجان و حمایت از ارمنستان اشغالگر را محکوم کرد.

پاشازاده گفت: «ایران آمادگی خود برای افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز را بیان می‌کند. این ضربه از پشت است. اظهارات وزیر امور خارجه ایران در قافان را به شدت محکوم کرده و خواستار رد کردن این اظهارات هستیم.»

رئیس اداره مسلمانان قفقاز ادامه داد: «متاسفانه هم در دوران اشغال و هم در دوران پساجنگ شاهد حمایت ایران از ارمنستان عامل مناقشه و جنگ بوده‌ایم. ارمنستان اشغالگر همیشه از تعصب مذهبی مسیحیت برخوردار بوده اما اینکه ایران مسلمان از ارمنستان اشغالگر حمایت همه‌جانبه کند از طرف مسلمانان و مردم آذربایجان محکوم می‌شود. علیرغم برخی از کشورهای مسلمان که با اصل نفی اشغالگری هیچ روابط سیاسی با ارمنستان برقرار نکرده و سفارت خود را در آن باز نکرده بودند جمهوری اسلامی ایران بی‌توجه به مصوبات و قطعنامه‌های سازمان همکاری اسلامی روابط خود با ارمنستان را در همه زمینه‌ها تعمیق داده بود. این در تعارض با آرمان‌های وحدت اسلامی و نزدیکی مذهبی است و توهین به حیثیت دینداران آذربایجان است و از سوی آنها رد می‌شود.»

این مقام دینی جمهوری آذربایجان افزود: «همه ما تاریخ را به یاد داریم. در زمانی که ارمنستان سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرد، مساجد ما را تبدیل به طویله کرد و با حیوانات حرام اعلام شده در اسلام به آنها توهین کرد،  زنان، سالخوردگان و کودکان مسلمان آذربایجان را کشت، در خوجالی نسل کشی کرد، نزدیک به یک میلیون آذربایجانی را مجبور به ترک خانه‌های آبا و اجدادی خود کرد، اراضی را به آتش کشید دولت ایران اعتراض خود به این موارد خرابکاری را ابراز نکرد و حتی هیچ بیانیه قاطعی در محکومیت اشغال ارامنه به زبان نیاورد.در حالیکه مردم آذربایجان از کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران انتظار سرزنش و محکومیت این واقعیات را داشت.»

او افزود: «ارامنه‌ای که مساجد ما را در قلمرو قارا‌باغ و آذربایجان با خاک یکسان کردند با مرمت مسجد گوهر‌آقای بالا در شوشا و مسجد کبود ایروان سعی داشتند تصویری از دولتی بسازند که ظاهراً از مساجد در چشم جهانیان مراقبت می‌کند، شرکت‌های ایرانی که فرایند مرمت را انجام می‌دادند،  مساجد آذربایجانی‌ها را تغییر دادند و در واقع خرابکاری ارمنی‌ها را لاپوشانی کردند.»

پاشازاده تاکید داشت: «پدران ما خوب گرفته‌اند که انسان از  کسی که توقع دارد می‌رنجد و قهر می‌کند. علیرغم اینها ما همیشه توسعه مناسبات با ایران همسایه را ضروری دانسته و نسبت به سرنوشت میلیون‌ها همتبار خود در ایران بی‌تفاوت نمانده‌ایم.»

آذربایجان جزء لاینفک جهان اسلام و خاک اسلام است و برای آزادی این خاک هزاران مسلمان آذربایجان شهید شده‌اند. ایران این شهدا را شهدای اسلام معرفی می‌کرد حال زیبنده کشور مسلمان است که به دنبال تبرئه عوامل شهادت این شهدا باشد؟! اگر ایران به طرف تهدید کننده برادر مسلمانش که دستش به خون مسلمان آغشته است، قول سلاح می‌دهد و امنیت ارمنستان را امنیت ایران می‌داند این به معنای جرات بخشیدن به ارمنستان برای جنگ جدید و اقدام عملی در جهت  ترغیب انتقام‌جویی است و تهدیدی بر علیه منافع دولت و ملت آذربایجان است. اگر ایران در این دوران پیچیده در ارتباط با کریدوری که از اراضی تاریخی آذربایجان- زنگه‌زور  عبور خواهد کرد اظهارات تهدیدآمیزی بیان می‌دارد و در قاپان کنسولگری افتتاح کند و اعلام کند که آماده افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز، شهر قدیمی آذربایجان است، نمی توان آن را اقدامی دوستانه و برادرانه تلقی کرد. این زیبنده تفکر اسلامی نیست، خنجر زدن از پشت به برادر مسلمانش است.»

او افزود :«در شرایطی که واقعیت های جدید در دوران پس از جنگ بر منطقه حاکم شده است، جامعه آذربایجان دیدگاه منفی آشکاری نسبت به برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در مرزهای خود با آذربایجان دارد. این سوال پیش می آید که ایران چه کسی را هدف قرار داده است؟ آیا آذربایجانی که محبت اهل بیت همیشه در آن بالا‌ بوده و به فرزندان ائمه‌اطهار در تاریخ پناه آورده؟ اگر ایران در رزمایش از ارس عبور می‌کند، چگونه باید آن را ارزیابی کنیم؟این است، همبستگی اسلامی، تعصب شیعی؟! قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی کشور آذربایجان قادر است از همه تهدیدها از جمله هرگونه تحریک در مرزهایمان جلوگیری کند. با این حال، درگیری بین همسایگان و برادران نزدیک تنها به نفع دشمنان خواهد بود. فراموش نکنیم که اولین مورد خونریزی، محکوم‌ترین مورد در تاریخ بشر، قتل برادر توسط برادر – واقعه هابیل قابیل – بود.»

پاشازاده تاکید داشت: «ما به عنوان اداره مسلمانان قفقاز، اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مراسم افتتاحیه سرکنسولگری ارمنستان در قاپان را به شدت محکوم می‌کنیم و از وی می‌خواهیم سخنان خود را پس بگیرد. به منظور حفظ مصالح اسلامی و به نشانه احترام به آرمان های صلح و برادری دین مبین اسلام، تکذیب مقام جمهوری اسلامی ایران برای حفظ روابط بین کشورهای همسایه و عدم گسستن پیوندها در همه زمینه‌ها، اعم از دینی و معنوی ضروری است. این برای ما خط قرمز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *