صفحه اصلی / آذربایجان / احمد اوبالی: ترس ایران از آذربایجان آغاز شده؛ این سیاست پایان ایران خواهد بود

احمد اوبالی: ترس ایران از آذربایجان آغاز شده؛ این سیاست پایان ایران خواهد بود

احمد اوبالی؛ موسس تلویزیون گوناز تی وی تاکید داشت دیگر ترس حکومت ایران از جمهوری آذربایجان (آزربایجان) نمایان شده است.

احمد اوبالی عضو هیئت مدیره جبهه آزادی ملی آزربایجان جنوبی (گاماج) در مصاحبه با پایگاه خبری «مودرن» آزربایجان شمالی، به بررسی تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و تخریبات تهران پرداخت.

خبرنگار: در ایران اظهاراتی مبنی بر ترس از آزربایجان جنوبی وجود دارد. به نظر شما این ادعا تا چه میزان صحت دارد؟

احمد اوبالی: به طور کلی ایران از آزربایجان می ترسد. ایران با ایجاد سر و صدا و هیاهو نمی تواند کاری به پیش ببرد. ایران می داند که لحظه شلیک به طرف آزربایجان شمالی رسماً به معنای آغاز فروپاشی خودش خواهد بود، در این میان، رژیم آخوندی نیز در حال حاضر ایران را خودش تقسیم و تجزیه کرده، چرا که نژادپرست است و حقوق عرب ها ، کردها و آزربایجانی ها را نقض می کند. ایران دیر یا زود فرو می پاشد و چاره ی دیگری برای آن وجود ندارد. اما اگر شلیک کند به این فروپاشی سرعت بیشتری می دهد. امروز آزربایجان جنوبی دیگر مانند ۳۰ سال پیش نیست. شاید برای شما عجیب باشد اما آرزو می کنم که ایران این مانورها را هر ۴-۵ ماه یکبار انجام دهد. زیرا آزربایجان جنوبی را بیدار می کند. پس از تحولاتی اخیر شاهد اعتراضات زیاد آزربایجانی ها در جنوب هستیم. آزربایجانی های ارتش ایران با نشان دادن سمبل بوزقورت پیام می دهند که نگران نباشید و طرف آزربایجان هستیم. امروز گفته می شود که ایران با مانور در سواحل آراز به دنبال ترساندن آزربایجان است اما در واقع این خود ایران است که می ترسد. اگر این چنین مانورهایی را زود-زود انجام دهد هم به نفع آزربایجان جنوبی و هم به نفع آزربایجان شمالی خواهد بود.

خبرنگار: در طول ۳۰ سال گذشته علاوه بر اینکه نمی توانستیم به عینه شاهد کمپانی کمک ایران به ارمنستان باشیم، مدرکی نیز برای اثبات این امر در دست نداشیم اما امروز شواهد و مدارک زیادی داریم، زیرا ما دیگر تمامی اراضی سرزمینی خود را تحت کنترل داریم. در این زمینه ایران در آینده چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

احمد اوبالی: جناب پرزیدنت الهام علی اف چند روز پیش گفت که یکی از آخوندهای ایالتی دهان خود را باز کرده و چیزی گفتنه. یا اینکه گویا اسرائیل در اینجا پایگاه نظامی دارد. آن پایگاه نظامی کجاست؟! مناطق آزاد شده هنوز خالی از سکنه است. شهروندان آزربایجان برای سفر به این سرزمین ها باید مجوز سفر دریافت کند، پس اسرائیل کجاست؟ واقعیت این است که ایران نمی تواند شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه قاراباغ را هضم کند. ایران نمی خواهد مسیر بین نخجوان و آزربایجان باز شود. آنها می خواهند آزربایجان را به نوعی وابسته نگه دارند، اما نخواهند توانست. آزربایجان دیگر آزربایجان دهه ۱۹۹۰ نیست. آزربایجان حتی دیگر آزربایجان سال ۲۰۱۹ نیز نیست. دوره و زمانه عوض شده. آنها نمی خواهند واقعیت را ببینند و سعی می کنند سیاست مغرضانه ای را دنبال کنند. آنچه امام جمعه اردبیل در روز جمعه می گوید دیدگاه رسمی دولت ایران است، زیرا امام جمعه در ایران یک مقام دولتی است. این وظیفه اوست که در مورد سیاست دولت در روز جمعه برای مردم سخنرانی کند. سخنرانی سیاسی خطبه های هفتگی نماز جمعه از تهران و دفتر علی خامنه ای برنامه ریزی و دیکته می شود. سخنرانی های سیاسی تمامی نماز جمعه ها از سوی دفتر علی خامنه ای مشخص می شود. سخنان حسن عاملی در واقع دیدگاه علی خامنه ای و دولت ایران است. علی اکبر اوجاق نژاد نماینده علی خامنه ای نیز نقش آخوندی دارد اما وظیفه اش مهمتر از سفیر ایران در آزربایجان است. چراکه نماینده خامنه ای است. او باید از اینجا اخراج شود. اینجا چه کار میکند؟! آیا ما نماینده جداگانه ای در ایران به جز سفیر داریم؟ ما در ایران مرکز فرهنگی نداریم ، اما آنها آخوندهای خود را به اینجا (جمهوری آزربایجان) فرستاده اند. آنها در اینجا مشغول فتنه هستند. آنها در آزربایجان شهروندان را شستشوی مغزی می دهند. حسن عاملی از ایران و اوجاق نژاد از اینجا، تفاوت در این است که در اینجا تخریبات را به شکل نرم انجام می دهند. آنها می گویند: “اسرائیل نباید به مرز ایران بیاید.” چرا آزربایجان با اسرائیل رابطه دارد؟ ” من به عنوان یک آزربایجان جنوبی می پرسم: آیا ارمنستان با اسرائیل همکاری ندارد؟ پس چرا آنها حساس نیستند؟ ارمنستان حتی در اسرائیل سفارتخانه هم دارد، اما آزربایجان سفارتخانه ای در اسرائیل ندارد و باید داشته باشد، چرا که نه؟ ایران به ارمنستان کمک می کند. اسرائیل نیز به آزربایجان سلاح می فروشد. اسرائیل همچنین به آزربایجان کمک می کند. لابی اسرائیل در جهان طرف آزربایجان است. پس چرا من نباید طرف اسرائیل را بگیرم؟! اگر روابط ما ایران را تحریک می کند پس روابط روسیه و ارمنستان با اسرائیل نیز باید آنها را تحریک کند.»

برای دریافت متن کامل مصاحبه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *