صفحه اصلی / آذربایجان / احمد اوبالی: آذربایجان جنوبی، اسرائیل را دوست و برادر خود می داند

احمد اوبالی: آذربایجان جنوبی، اسرائیل را دوست و برادر خود می داند

موسس تلویزیون آذربایجان‌ جنوبی «گوناز تی وی» گفت: «بیش از ۳۰ میلیون آذربایجانی در ایران، اسرائیل را به عنوان کشوری دوست و برادر خود می دانند.»

احمد اوبالی پنجشنبه (۲۳ اردیبهشت) در مصاحبه با شبکه نتورک وست وود وان, رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس » آمریکا، در خصوص عدم همسویی آزربایجان جنوبی با سیاست های تهران به گفتگو پرداخت.

آقای اوبالی در ابتدا گفت: «نامی که ما در آمریکا به عنوان “آذری” استفاده می کنیم (به غلط) در حقیقت به صورت تورک آزربایجانی و یا تورک است. آزربایجانی ها در شمال غربی ایران ساکن هستند اما در مناطق دیگر کشور نیز حضور دارند. تهران پس از استانبول به عنوان دومین شهر دارای بیشترین جمعیت تورک است و جمعیت آزربایجانی ها تنها در تهران حدود ۵ میلیون نفر است.»

«جان بتچلر» مجری برنامه با اشاره انتشار ویدئوهایی در ارتباط با حضور شهروندان آزربایجان جنوبی در حاشیه رودخانه آراز و تشویق ارتش آزربایجان در زمان جنگ و علت چنین حمایت ها و تجمات را جویا شد و گفت: «آیا تورکان آزربایجانی سیاست متفاوت را دنبال می کنند که با خواسته های تهران در تضاد است»، احمد اوبالی پاسخ داد: «همانطور که می دانید ایران یک کشور چند ملیتی است، پروفسور برندا شیفر اخیرا یک اثر خوب درباره این موضوع به رشته تحریر درآورده که از سوی اندیشکده دفاع از دموکراسی منتشر شده، در این تحقیق نیز آمده است که جمعیت فارس زبان ها در ایران کمتر از ۵۰ درصد است، ایران در واقع کشوری چند ملیتی است که فارس زبان ها در اکثریت نیستند و همچنین آزربایجانی ها نیز حدود یک سوم جمعیت آن را تشکیل می دهند. با این حال برخی جمعیت آزربایجانی را به مراتب بیش از این می دانند اما به نظرم حداقل جمعیت آزربایجانی ها را می توان ۳۰ میلیون نفر عنوان کرد. ویدئوهایی که شما به آن اشاره کردید مربوط به جنوب رودخانه آزار در مرز جمهوری آزربایجان و ایران است که از آن سمت پیشروی نیروهای ارتش آزربایجان به وضوع قابل مشاهده است. آزربایجانی ها در ایران با حضور در نوار مرز به تشویق ارتش آزربایجان پرداختند چراکه آنها یک خانواده و ملت یکسانی هستند که در سال ۱۸۲۸ از یکدیگر جدا شده اند، ما به یک زبان سخن می گوییم، دارای یک فرهنگ و تاریخ مشترک هستیم. ما آزربایجانی های ایران که سرزمین خود را آزربایجان جنوبی می دانیم، آزربایجان شمالی را وطن خود و ارتش آزربایجان را ارتش خود، و دولت آزربایجان را نیز دولت خود می دانیم. حکومت ایران که از آزادسازی اراضی اشغالی شوکه شده بود مانع از برگزاری تجمعات شد و با بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر برای متوقف کردن تجمعات تلاش کرد.»

مجری برنامه در ادامه به مواضع حمایتی آزربایجان جنوبی از اسرائیل پرداخت. موسس تلویزیون گوناز تی وی گفت: «پس از آزادسازی قاراباغ از اشغال ارمنستان و حضور پزشکان اسرائیلی در آزربایجان برای مداوای سربازان آزربایجانی ما طی ویژه برنامه ای، پس از ۴۱ سال شعار حکومت مبنی بر “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا”، از بینندگان خود مواضع و نظر آنها در قبال اسرائیل را جویا شدم. در برنامه زنده تلویزیونی ۴۰ تماس تلفنی از داخل ایران با ما برقرار شد که ۳۹ نفر آنها اسرائیل را کشوری “برادر”، “متحد”، “دوست”، “وفادار” و موارد بسیار مثبت مشابه، عنوان کردند. تنها یکی از آنها گفت اسرائیل با اینکه به پ ک ک کمک می کند اما به دلیل حمایت از دولت آزربایجان، او نیز حامی اسرائیل است. از چنین حمایت های قاطعی متعجب نشدم بلکه از این متعجب شدم که آنها علیرغم اینکه عواقب تماس و خطرات اظهار نظر درباره اسرائیل را می دانستند اما از داخل ایران تماس گرفته حرف خود را زدند. بسیاری از مردم از اتنیک های مختلف در ایران با مواضع حکومت در قبال اسرائیل همسو نیستند.»

برای مشاهده فایل صوتی کامل این مصاحبه کلیک کنید.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *