صفحه اصلی / آذربایجان / احضارسفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان

احضارسفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان

در رابطه با تردد غیرقانونی خودروهای ایران در محور لاچین-خانکندی سفیر ایران به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان (آزربایجان) احضار شد.

وزارت امور خارجه آزربایجان شمالی امروز چهارشنبه (۲۰ مرداد) در اطلاعیه ای از احضار «عباس موسوی» سفیر تهران در آزربایجان به این وزارتخانه خبر داد.

بر این اساس، در رابطه با تردد غیرقانونی خودروهای ایران در خانکندی، بدون اجازه دولت آزربایجان، یادداشت اعتراضی به سفیر تهران داده شد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: «در این دیدار، شواهد مربوط به عبور غیرقانونی خودروهای ایران در قاراباغ به اطلاع سفیر رسید و یادداشتی در این رابطه به وی ارائه شد.»

پیش از این، پرزیدنت علی اف با اشاره تلویحی به تردد غیرقانونی کامیون های ایران در محور لاچین-خانکند هشدار داد: «همه چیز را می بینیم»

رئیس جمهور آذربایجان با تاکید به نظارت دقیق آزربایجان بر تردد وسایل نقلیه در محور لاچین-خانکندی گفته بود: «می دانیم که در مواردی برخی از وسایل نقلیه خارجی با جعل پلاک، از لاچین عبور می کنند. نباید بدون اجازه آزربایجان وسایل نقلیه متعلق به کشور خارجی در اراضی کشوری آزربایجان تردد کند، این رویه باید متوقف شود، ما همه چیز را با دقت و عینی می بینیم.»

علی اف بدون اشاره به نام کشور خارجی نقض کننده قوانین آزربایجان گفت: «ما با استفاده از وسایل مختلف ماهواره ای ۲۴ ساعته بر محور لاچین-خانکندی نظارت عینی داریم. در مواردی مشاهده شده که ماشین کشور دیگری بدون اجازه و با عبور از لاچین وارد خانکندی شده که امری اشتباه است و گفته ایم که این رویه باید متوقف شود. این اراضی کشوری آزربایجان است، چگونه یک ماشین خارجی می تواند بدون اجازه ما وارد شود؟ اگر کسی فکر می کند که ما آن را نمی بینیم، اشتباه می کند.»

رئیس جمهور آزربایجان افزود: «در بعضی موارد نیز مثلا برای گمراه کردن ما، پلاک های ارمنستان روی آن ماشین ها چسبانده می شود. حال اینکه ما آنجا هستیم، در لاچین هستیم. همه چیز را می بینیم ، هم خانکندی و هم لاچین را.»

با اینکه در آن زمان پرزیدنت علی اف به نام «ایران» اشاره نکرد، با این حال ویدئوهایی منتشر شده که در آن به وضوح تردد غیرقانونی کاروانی از کامیون های ایران در محور لاچین به سمت خانکندی مشاهده می شود.

همچنین در مواردی علیرغم تبلیغات فارسی نوشته شده بر روی کامیون ها، پلاک کامیون های ایران با پلاک ارمنی جایگیزین شده است.

به عنوان طبق یکی از ویدئوها، مثال کامیون شماره ۱۲۴۸۷۲ (با اعداد فارسی) با پرچم ایران بر روی آن با تغییر شماره پلاک به ۱۶US195 متعلق به ارمنستان در حال حرکت در مسیر خانکندی است.

همچنین، کامیونی که روی آن «HAMNAFAS» نوشته شده بود از خانکندی به لاچین حرکت می کند. در تاریخ ۱۷ ژوئن، حدود ساعت ۱۷ یک کامیون سوخت رسانی به شماره ثبت ۰۲۲DL99 با نوشته «ARK TABRIZ» عازم خانکندی شد و دیگر برنگشت.

کامیون های ایران وقتی وارد خاک ارمنستان می شوند، پلاک های ایران را جدا کرده پلاک های ارمنستان را به کامیون می چسبانند و سپس به سمت خانکندی حرکت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *