صفحه اصلی / آذربایجان / آذربایجان شمالی نسبت به تردد غیرقانونی خودروهای ایران در محور لاچین-خانکندی هشدار داد

آذربایجان شمالی نسبت به تردد غیرقانونی خودروهای ایران در محور لاچین-خانکندی هشدار داد

وزارت دفاع جمهوری آزربایجان (آزربایجان) نسبت به ورود غیرقانونی خودروهای کشورهای خارجی به خاک خود هشدار داد.

وزارت دفاع آزربایجان شمالی در بیانیه ای کتبی به روسیه در مورد اعطای مجوز به خودروهای کشورهای خارجی و ایران برای ورود به داخل خاک آزربایجان هشدار داد.

در بیانیه‌ای آمده است: «وزارت دفاع جمهوری آزربایجان به وزارت دفاع فدراسیون روسیه و فرماندهی نیروهای حافظ صلح در خصوص ورود غیرقانونی خودروهای کشورهای خارجی به داخل خاک جمهوری آزربایجان، جایی که حافظان صلح فدراسیون روسیه به طور موقت مستقر شده‌اند، نامه‌هایی ارسال کرده است.»

وزارت دفاع جمهوری آزربایجان تاکید دارد که در این نامه ها نوشته شده، مواردی از این دست ناقض بیانیه مشترکی است که به امضای رؤسای جمهور آزربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان رسیده است و از این رو خواستار جلوگیری از آنها شد.

در بیانیه به تاکید آمده است: «هیچ فرد یا نهاد حقوقی سایر کشورها و وسایل نقلیه آنها نمی توانند بدون توافق جمهوری آذربایجان وارد خاک این کشور شوند، و این گونه موارد نقض قانون جمهوری آذربایجان تلقی می شود.»

در همین زمینه اخیرا ویدئوهایی جدید از تردد غیرقانونی صدها کامیون ایرانی در محور لاچین-خانکندی منتشر شده است. بار این کامیون ها نامعلوم است.

پیش از این نیز وزارت خارجه جمهوری آزربایجان با احضار سفیر ایران در آزربایجان نسبت به پیامدهای تردد کامیون های ایران در اراضی آزربایجان به ایران هشدار داد.

در آن زمان، آزربایجان اعلام داشت که انتظار دارد «دولت جدید ایران اقداماتی اساسی برای پایان دادن به چنین سوءاستفاده‌هایی را عملی کند.»

پیش از این، پرزیدنت علی اف با اشاره تلویحی به تردد غیرقانونی کامیون های ایران در محور لاچین-خانکند هشدار داد: «همه چیز را می بینیم»

رئیس جمهور آزربایجان با تاکید به نظارت دقیق آزربایجان بر تردد وسایل نقلیه در محور لاچین-خانکندی گفته بود: «می دانیم که در مواردی برخی از وسایل نقلیه خارجی با جعل پلاک، از لاچین عبور می کنند. نباید بدون اجازه آزربایجان وسایل نقلیه متعلق به کشور خارجی در اراضی کشوری آزربایجان تردد کند، این رویه باید متوقف شود، ما همه چیز را با دقت و عینی می بینیم.»

علی اف بدون اشاره به نام کشور خارجی نقض کننده قوانین آزربایجان گفت: «ما با استفاده از وسایل مختلف ماهواره ای ۲۴ ساعته بر محور لاچین-خانکندی نظارت عینی داریم. در مواردی مشاهده شده که ماشین کشور دیگری بدون اجازه و با عبور از لاچین وارد خانکندی شده که امری اشتباه است و گفته ایم که این رویه باید متوقف شود. این اراضی کشوری آزربایجان است، چگونه یک ماشین خارجی می تواند بدون اجازه ما وارد شود؟ اگر کسی فکر می کند که ما آن را نمی بینیم، اشتباه می کند.»

رئیس جمهور آزربایجان افزود: «در بعضی موارد نیز مثلا برای گمراه کردن ما، پلاک های ارمنستان روی آن ماشین ها چسبانده می شود. حال اینکه ما آنجا هستیم، در لاچین هستیم. همه چیز را می بینیم ، هم خانکندی و هم لاچین را.»

با اینکه در آن زمان پرزیدنت علی اف به نام «ایران» اشاره نکرد، با این حال ویدئوهایی منتشر شده که در آن به وضوح تردد غیرقانونی کاروانی از کامیون های ایران در محور لاچین به سمت خانکندی مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *