صفحه اصلی / مقالات / فردوسی و تفکر ”زن ستیزانه و نژادپرستانه” او در شاهنامه! حسن راشدی

فردوسی و تفکر ”زن ستیزانه و نژادپرستانه” او در شاهنامه! حسن راشدی

دوشنبه‌، بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، همایش «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» را برگزار می کند. در این مراسم آقای حداد عادل، نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران و افراد دیگری از سفرای کشورهای نزدیک را به این مراسم دعوت کرده است.

از طرف دیگر، سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۶ میلیارد تومان از بودجه کشور برای «فرهنگستان زبان وادب فارسی و بنیاد سعدی» اختصاص داده شد که وظیفه‌اش ساختن واژه‌های جدید و «فارسی خالص!» بجای کلمات و لغات مورد استفاده و جا افتاده عربی، ترکی و دیگر واژه‌های غیر فارسی در زبان فارسی و توسعه زبان فارسی در کشورهای بیگانه است .

آن‌طوریکه آقای حداد عادل میگوید، سالانه حدود دو هزار لغت جدید در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ساخته می شود. یعنی شما از این به بعد به جای « خلیج همیشه فارس» باید بگوئید « شاخاب همیشه پارس» و بجای « نسیم سحرگاهی» باید بگوئید « آرام‌مه سحرگاهی» ( شاید برای «سحر» هم واژه ای جدید ساخته شده باشد که من اطلاعی ندارم) و واژه های نوساز دیگری که گاهی مورد خنده و تفریح مردم هم می شود!

برای هر کدام از این واژه‌های نوساز «بیست و سه میلیون تومان» و سالانه چهل و شش میلیارد تومان از جیب من و شما و آن بدبختی که تا نصف بدن خود خم میشود تا از زباله دان سر کوچه و خیابان، چیزی برای خوردن و زنده ماندن پیدا کند،خرج شده است!

آقای حداد عادل علاوه بر هزینه های ایچنینی، نمی تواند در این بحبوحه کرونایی « «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» را به سال بعد و یا ماه های بعد موکول کند که کشور از دست ویروس کرونا خلاصی یابد، چرا که این همایش واجب تر از واجبات است ؟!

اینک که صحبت از «بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» شاعر «شاهنامه» و تحقیر کننده ترک و عرب ، بخصوص زنان، در شاهنامه است مناسب دیدم لینک مقاله ای را با سر تیتر « فردوسی و تفکر زن ستیزانه و نژادپرستانه او در شاهنامه!»
که شش سال پیش نوشته و در شبکه‌های مجازی از جمله وبلاگ « یوردداش ( http://yurddash.arzublog.com/post/59939) منتشر کردم و خوانندگان زیادی را هم بخود جلب کرد، بار دیگر تقدیم دوستان کنم .

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *