صفحه اصلی / جهان / گزارش محرمانه نهادهای امنیتی پنج کشور درباره منشأ اولیه ویروس کرونا

گزارش محرمانه نهادهای امنیتی پنج کشور درباره منشأ اولیه ویروس کرونا

شماری از نشریات غربی مدعی شده‌اند نهادهای امنیتی پنج کشور در یک گزارش محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته است به «دروغ‌های چین درباره کرونا» پرداخته و اشاراتی نیز به احتمال خروج ویروس از آزمایشگاه ووهان کرده‌اند.

این نشریات مدعی شده‌اند که این موارد در یک گزارش محرمانه ۱۵ صفحه‌ای ذکر شده است که آن را «فایو آیز» تهیه کرده بود.

«فایو آیز» گروهی متشکل از نهادهای اطلاعاتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند است؛ مقام‌های این کشورها هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها، از جمله نشریه آمریکایی «نیویورک پست»، نشریه بریتانیایی «دیلی میل» و نشریه استرالیایی «دیلی تلگرام»، گروه فایو آیز در گزارش خود تصریح کرده است که «چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفت، افشاگران را خاموش کرد و حاضر به ارائه نمونه ویروس به کشورهای غربی برای ساخت واکسن نشد».

دولت چین همواره اصرار داشته است منشأ اولیه شیوع کرونا بازار ووهان بود. اما این گفته با تردیدهایی روبه‌رو شده و دو روز پیش (پنج‌شنبه) نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت مستنداتی را دیده است که نشان می‌دهد کرونا از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان به بیرون راه یافته است.

با این حال مدیر اطلاعات ملی آمریکا (دی‌ان‌آی) که بر نهادهای اطلاعاتی این کشور نظارت دارد، همان روز گفت این نهادها به این نتیجه رسیده‌اند کووید۱۹ «انسان‌ساز یا اصلاح‌شده ژنتیکی نیست» اما «تحقیق درباره منشأ آن همچنان ادامه دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *