صفحه اصلی / جهان / لندن و ریاض: ایران عامل حمله به نفتکش‌هاست

لندن و ریاض: ایران عامل حمله به نفتکش‌هاست

ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان در مصاحبه ای با روزنامه شرق الاوسط ، ایران را در حمله به تانکرها در تنگه هرمز متهم کرد .

ولیعهد عربستان در این مصاحبه از جامعه بین الملل خواست که موضع قاطعانه ای در این خصوص اتخاذ نمایند.

محمد بن سلمان همچنین به خبرگزاری رویترز گفته است: « ایران به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران احترام نگذاشت و وقتی که هنوز او در آنجا بود، به شرایط وی با حمله به دو تانکر که یکی از آنها ژاپنی بود پاسخ داد.»

ولیعهد سعودی افزود که پادشاهی سعودی جنگ در منطقه نمی خواهد اما قاطعانه به هر تهدیدی نسبت به ملت ، تمامیت ارضی و منافع مهم حیاتی خود پاسخ می دهد.

در واکنشی دیگر جرمی هانت وزیر امور خارجه این کشور مجددا اظهار داشت: ایران به احتمال زیاد در حملات اخیر به دو نفتکش در دریایی عمان دست داشته است.

وی افزود: ما پس از این حوادث تمام طرف ها را به خویشتنداری فرامی خوانیم.

هانت روز جمعه گذشته نیز اعلام کرد: به این نتیجه رسیده ایم که ایران عامل قطعی این حملات است.

لازم به توضیح است٬ در جریان حمله اخیر ابتدا یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حال حرکت بود، دچار حریق شد.

یک ساعت بعد، نفتکش دیگر با پرچم پاناما در فاصله ۳۰ مایلی بندر جاسک در مسیر بین المللی تردد کشتی‌ها آتش گرفت. این نفتکش از بندر الجبیل عربستان سعودی با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز ویدئویی از یک قایق گشتی متعلق به سپاه پاسداران ایران منتشر کرده و ادعا کرده است که این قایق در دریای عمان در حال جمع آوری مین‌های منفجر نشده در نزدیکی یکی از نفت‌کش های مورد هدف قرار گرفته بود.

ماه گذشته نیز عربستان سعودی اعلام کرد که ۲ نفتکش این کشور در آب های دریای عمان هدف «اقدام خرابکارانه» قرار گرفته است. امارات متحده عربی در مورد انفجار ۴ کشتی باری خود نیز ادعای مشابهی را عنوان کرد.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ نتیجه تحقیقات مشترک خود در خصوص انفجار‌های بندر فجیره در تاریخ ۱۲ مه را طی گزارشی در یک نشست غیرعلنی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *