صفحه اصلی / جهان / برگزاری کنفرانس جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیانه در شهر واشنگتن + ویدئو

برگزاری کنفرانس جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیانه در شهر واشنگتن + ویدئو

کنفرانسی با موضوع جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیه در شهر واشنگتن آمریکا
برگزار شد.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی، انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن همایشی تحت عنوان «جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیه: مقابله با بحران روبه رشد» برگزار کرد که کارشناسان و سخنرانان شرکت کننده در آن در خصوص موضوعاتی از قبیل دفاع بیولوژیک، اشاعه بیولوژیک، امنیت بیولوژیک و بیماری های همه گیر صحبت کردند.

بلال ساب؛ مدیر برنامه دفاعی امنیتی انستیتو خاورمیانه و گرداننده کنفرانس «جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیه: مقابله با بحران روبه رشد» بر این واقعیت تاکید کرد که با وجود باور برخی افراد و حتی اظهارنظر برخی مقامات کشورها، پدیده ویروس کرونا، یک جنگ بیولوژیک نیست. او افزود کشورهای خاورمیانه عاشق تئوری های توطئه هستند ولی هیچ کشوری اعم از ایران، چین و یا ایالات متحده در ایجاد و گسترش عامدانه آن نقشی نداشته اند.

بلال ساب گفت درس هایی که می توان از کووید-۱۹ آموخت، می تواند در مقابله با خطر بیوتروریسم و مواجهه با تروریست هایی که به استفاده از حربه تروریسم بیولوژیک می اندیشند کمک کند. او افزود با وجود پایین بودن خطر بیوتروریسم در منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی، استفاده از این حربه توسط تروریست ها و بازیگران سرکش نامحتمل نیست و القاعده و داعش برای استفاده از ابزار تروریسم بیولوژیک ابراز علاقه کرده اند.

آشا جرج، مدیر اجرایی کمیسیون دو حزبی دفاع بیولوژیک هم با اشاره به اینکه استفاده از سلاح بیولوژیک امر جدیدی نیست گفت مدارکی از دوران باستان در خصوص استفاده از تیراندازی با کمان آغشته به خون و بیماری و زهر و پرتاب کردن آن به جنگجویان جبهه دشمن و یا استفاده از مسمومیت غذایی وجود دارد. در دوران معاصر هم در جنگ جهانی اول و همچنین جنگ جهانی دوم ارتش های آلمان و ژاپن برنامه های بیولوژیک دارای کاربرد نظامی داشتند. در سال های دهه ۱۹۹۰ هم عراق با قرار دادن سیاه زخم و یا همان آنتراکس بر روی موشک های اسکات، از آن بیماری به عنوان سلاح استفاده می کرد.

جسیکا بل، مدیر برنامه ها و سیاست گزاری بیولوژیک جهانی هم با اشاره به اینکه پیشرفت های تکنولوژیک امکان مطالعه بر روی پاتوژن ها و یا همان عوامل بیماری زا در لابراتوارها را راحت تر و سریع تر کرده است گفت بی ثباتی سیاسی در منطقه خاورمیانه می تواند امکان استفاده از عوامل بیماری زا برای ایجاد بیماری های همه گیر را فراهم کند. او با اشاره به اینکه ده درصد از موارد ابتلا و مرگ مربوط به ویروس کرونا در خاورمیانه گزارش شده است افزود این شیوع یک بیماری تنفسی با این مقیاس از سال ۱۹۱۸ تا به امروز بی سابقه است.

چن کین، مدیر برنامه عدم اشاعه خاورمیانه در مرکز مطالعات عدم اشاعه تسلیحاتی جیمز مارتین هم تهدید بیولوژیکی در منطقه خاورمیانه را به سه گروه استفاده از سلاح بیولوژیک توسط کشورها، تروریسم بیولوژیک توسط گروه های تروریستی، و بیماری های همه گیر تقسیم کرد. به گفته او، در گذشته بین سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۹۱ کشورعراق بطور گسترده ای دارای سلاح های بیولوژیک بود. امروز هم گمان می رود ایران، سوریه، لیبی، مصر و عربستان دارای این سلاح باشند.

این کنفرانس، مانند بسیاری از دیدارها، جلسات و همایش های عصر کرونا، بطور آنلاین و اینترنتی برگزار شد. شایان ذکر است که کووید-۱۹ باعث تعطیلی و یا اختلال در بسیاری از عرصه ها شده، مراکز کسب و کار و خیابان ها را خالی از جمعیت کرده، تماس های انسانی را به حداقل رسانده و کارکنان بخش های دولتی و خصوصی را به سمت «دورکاری» سوق داده است.

ایالات متحده آمریکا و پایتخت آن هم از این قاعده مستثنا نیست و در روزهای اخیر که ویروس کورونا سایه شوم خود را در همه جا گسترده است، مردم، شرکت ها و حتی سیاستمداران برای برقراری ارتباط و برگزاری جلسات به فضاهای مجازی و نرم افزارهای آنلاین از جمله «زوم» و «اسکایپ» روی آورده اند.

برگزاری کنفرانس جنگ بیولوژیک و بیماری های همه گیر در خاورمیه در شهر واشنگتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *