صفحه اصلی / ایران / ”پروین بهمنی” مادر لالایی ترک های قشقایی درگذشت + فیلم

”پروین بهمنی” مادر لالایی ترک های قشقایی درگذشت + فیلم

پروین بهمنی پژوهشگر موسیقی، فرهنگ و ادبیات تورک های قشقایی و لالایی‌خوان پرآوازه قشقایی ها، پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۷۲ سالگی درگذشت. او مدتی پیش به‌دلیل مشکلات قلبی-ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

پروین بهمنی در سال ۱۳۲۸ در شیراز شهر ادیان و اقوام به دنیا آمد. خانم بهمنی پیش از مهاجرت به تهران، موسیقی را نزد اساتیدی بزرگ قشقایی از جمله حبیب خان گرگین‌پور، محمد قلی خورشید و غلامرضا خان بهمنی آموخت.

او با همکاری پرفسور علی کافکاسیالی و دیگر پژوهشگران دانشگاه آتاتورک به گردآوری نغمه‌ها و لالایی های تورک های قشقایی پرداخت و شمار زیادی از این لالایی ها را اجرا کرد. این موسقیدان بزرگ قشقایی علاوه بر کار با اعضای موسسه فرهنگی «گونش وقفی» با فعالان مراکز فولکلوریک دیگر کشورهای جهان تورک نیز همکاری داشت.

خانم بهمنی همچنین دارنده نشان دکترای افتخاری از کنسرواتوار مسکو و دانشگاه دولتی ترکیه بود. او که در ایران امکان چندانی برای کنسرت عمومی نداشت، در سال ۱٣٨۰ گروه موسیقی «حاوا» را تشکیل داد و دهها کنسرت در کشورهای مختلف دنیا از جمله آلمان، روسیه و ترکیه اجرا کرد و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت.

پروین بهمنی را احیاگر لالایی‌ها و موسیقی قشقایی ها می‌دانند، آثاری چون منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگینامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، سه سی دی پژوهشی به همراه کتابچه از موسیقی «عاشقلر» و سی دی پژوهشی آوازهای قشقایی را در کارنامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *