صفحه اصلی / ایران / لغو مجوز تنها بانک ایرانی در افغانستان

لغو مجوز تنها بانک ایرانی در افغانستان

افغانستان، جواز تنها بانک ایرانی در این کشور را لغو کرد. بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که جواز این بانک ایرانی به دلیل عدم رعایت قانون و مقررات بانک‌داری افغانستان لغو شده است.

این بانک ایرانی با نام “بانک آرین” و با سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های ملی و صادرات ایران در سال ۲۰۰۴ در افغانستان آغاز به فعالیت کرد.

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که جواز این بانک ایرانی، به دلیل سرپیچی از دستورات و مقررات بانکی افغانستان لغو شده است.

ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که “بانک آرین” باید هرچه زودتر حساب‌هایش را تصفیه کرده و نیز تأکید می‌کند که دیگر نمی‌تواند هیچ فعالیتی در افغانستان داشته باشد.

ایران در ماه‌های پسین زیر فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته و نیز شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی تبادلات اقتصادی‌شان را با ایران قطع کرده‌اند. آمریکا در افغانستان نفوذ قابل توجهی دارد و از همین‌رو، برخی آگاهان اقتصادی ادعا می‌کنند که ممکن است جواز بانک آرین، به مسأله تحریم‌های آمریکا برضد ایران پیوند داشته باشد.

با این حال، بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که لغو جواز این بانک ایرانی هیچ انگیزه سیاسی ندارد و این تصمیم بربنیاد دلایل اقتصادی گرفته شده است.

سخنگوی بانک مرکزی می‌گوید پیش از این نیز به دلیل عدم رعایت قانون، جواز برخی از بانک‌های دیگر چون “کابل‌بانک” لغو شده است.

افزون به این، در ماه‌های پسین، بانک مرکزی افغانستان جواز یکی‌ از شاخه‌های یک بانک پاکستانی را نیز به دلیل عدم رعایت مقررات بانکی لغو کرد.

بانک‌ آرین با سرمایه ۱۰ میلیون دلار که به گونه مشترک از سوی دو بانک دولتی ایران تأمین شده بود، در افغانستان آغاز به فعالیت کرد که یک شاخه آن در ولایت هرات که هم‌مرز با ایران است نیز فعالیت می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *