صفحه اصلی / ایران / درخواست آرژانتین از اینترپل برای دستگیری محسن رضایی در روسیه

درخواست آرژانتین از اینترپل برای دستگیری محسن رضایی در روسیه

آرژانتین از اینترپل خواست تا فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران را که متهم به نقش داشتن در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در بوئنوس آیرس است،‌ در مسکو دستگیر کند.

آرژانتین برای دستگیری محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیرکل شورای مجمع تشخیص مصلحت نظم ایران که متهم به حمله تروریستی به مرکز یهودیان بوئنوس آیرس (AMIA) در سال ۱۹۹۴ است، به اینترپل مراجعه کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های این کشور، تیم رسیدگی کننده به حمله مذکور پس از گزارش سفارت آرژانتین در تهران مبنی بر سفر رضایی به مسکو این درخواست را به اینترپل ارائه کرده است.

گفته می‌شد رضایی در چارچوب سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به روسیه در ۱۹ ژانویه همراه او رفته است.

-ممکن است شباهت اسمی باشد

از سوی دیگر بنا بر خبر روزنامه «کلارین» آرژانتین، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که در جریان سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، رضایی در هیئت حضور نداشته و احتمالا شباهت اسمی بوده است.

براساس این گزارش منابع رسمی روسیه به اینترپل اعلام کرده‌اند که شخصی به نام رضایی در روسیه پیدا نشده است.

احتمالا شباهت نام ممکن است از ابراهیم رضایی، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی روسیه و ایران باشد که گمان می‌رفت در هیئت رئیسی به روسیه رفته باشد، اما نمی‌توان تائید کرد که او در این سفر همراه رئيسی بوده است.

گفتنی است محسن رضایی روز دهم ژانویه برای شرکت در مراسم تحلیف دانیل اورتگا، رئيس جمهوری نیکاراگوئه به این کشور سفر کرده بود که با اعتراض شدید آرژانتین مواجه شد.

وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای میزبانی نیکاراگوئه از او را “توهین به عدالت و قربانیان حمله تروریستی مذکور” در پایتخت آرژانتین خوانده بود.

نام محسن رضایی بنا به درخواست آرژانتین در “لیست قرمز” اینترپل قرار دارد.

گفتنی است در بمبگذاری به مرکز فرهنگی یهودیان بوئنوس آیرس​​​​​​​ در سال ۱۹۹۴، که به عنوان “خونین ترین حمله در تاریخ آرژانتین” ثبت شده، ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

سازمان اطلاعات ایران و حزب الله مسئول این حمله اعلام شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *