صفحه اصلی / ایران / برگزاری دادگاه فعال سیاسی عرب الاحوازی «حبیب اسیود» در تهران

برگزاری دادگاه فعال سیاسی عرب الاحوازی «حبیب اسیود» در تهران

نخستین جلسه دادگاه «حبیب فرج‌الله چعب» مشهور به «حبیب اسیود» امروز سه شنبه (۲۸ دی) در تهران برگزار شد.

این فعال سیاسی عرب الاحوازی پانزده ماه پیش توسط نیروهای اطلاعاتی حکومت از ترکیه ربوده و به ایران منتقل شده بود.

مقام‌های قضایی ایران آقای اسیود را متهم به «طراحی اقدامات تروریستی و استقلال‌طلبانه» کرده‌اند و می‌گویند به عنوان رهبر گروه «حرکت النضال» در انجام چند عملیات بمب‌گذاری در شهرهای مختلف الاحواز دست داشته است.

نماینده دادستان در جلسه امروز دادگاه اظهار داشت فعالیت‌های این گروه در کشورهای سوئد، هلند و دانمارک طراحی شده و این گروه از «همکاری‌های مالی عربستان سعودی» بهره‌مند بوده است.

این گروه با نام «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» نیز شناخته می‌شود و هدفش استقلال و آزادی ملت عرب از ظلم و ستم جمهوری اسلامی ایران است.

مقاومت ملی احواز در راستای دفاع از حقوق مدنی اعراب الحواز فعالیت می کند. فعالان این گروه به تبعیضی که به شهروندان عرب روا می‌شود اعتراض دارند و خواهان استقلال احواز هستند.

آقای اسیود که شهروند سوئد نیز است، مهرماه 99 در جریان سفری به ترکیه ربوده و به ایران انتقال یافت. پلیس ترکیه گفته است که 11 نفر را در رابطه با ربودن وی بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه واشینگتن‌پست و تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه، در جریان عملیات ربایش، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی توسط یک زن به نام «م.صابرین»، حبیب اسیود را از سوئد به ترکیه کشاند و پس از خوراندن دارو به او، با کمک یک گروه «مشهور قاچاقچی مواد مخدر تحت امر وزارت اطلاعات ایران»، با دست‌وپای بسته و داخل یک خودرو به استان وان در نزدیکی مرزهای ایران رساند و از آن‌جا او را به داخل ایران انتقال داد.

وب‌سایت العربیه نیز در گزارشی نام کامل این زن را «صابرین سعیدی» اعلام کرد و نوشت این زن از چهار سال پیش توانست «در میان فعالان اهوازی ساکن خارج نفود کند.»

در این گزارش از خانم سعیدی به عنوان «پرستو» نام برده شده است. واژه پرستو درباره زنانی به کار می‌رود که نهادهای امنیتی بر سر راه مقامات، چهره‌های سیاسی، منتقدان و مخالفان حکومت و حتی دیپلمات‌های خارجی قرار می‌دهند تا برای آنان پرونده‌سازی کنند.

نخستین بار، شبکه خبری العربیه روز دهم آبان از ربوده شدن حبیب اسیود خبر داد. بعد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز 22 آبان با انتشار اطلاعیه‌ای خبر ربایش او را تایید کرد.

تلویزیون ایران تاکنون دستکم سه بار اقدام به پخش اعترافات اجباری از این فعال سیاسی عرب الاحوازی کرده است. در ادامه سلسله اعترافات اجباری گرفته شده از حبیب اسیود، او مسئول حمله مرگبار به رژه نظامی در احواز شناخته می‌شد.

رو به دوربین نشاندن متهمان در ایران و ضبط و پخش «اعترافات» آنها از تلویزیون همواره با اعتراض فعالان و نهادهای مدنی روبرو بوده که آن را ناقض حقوق بشر و رسیدگی عادلانه قضایی می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *