صفحه اصلی / ایران / بازداشت ده‌ها شهروند معترض به گرانی و وخامت اوضاع معیشتی در الاحواز

بازداشت ده‌ها شهروند معترض به گرانی و وخامت اوضاع معیشتی در الاحواز

فعالان حقوق بشر عرب احوازی از بازداشت ده‌ها شهروند و فعال مدنی عرب همزمان با آغاز اعتراضات علیه گرانی، اوضاع وخیم معیشتی و افزایش قیمت کالاهای اساسی خبر دادند.

این فعالان، عطیه مغینمی، حسین مغینمی، جاسم ریحانی و هاشم ریحانی از ساکنان کوی ابوذر خفاجیه (سوسنگرد)، عادل حمادی، مصطفی چلداوی، عباس چلداوی و عماد ساری از ساکنان کوی علوی الاحواز، سعيد دحيمی ساکن شهرستان حميديه و محمد طرفی از جمله بازداشت‌ شدگانی هستند که طی دو روز گذشته به‌دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

تصاویر منتشر شده در شامگاه یکشنبه از معشور (ماهشهر) در الاحواز نیز حاکی از تدابیر امنیتی شدید همزمان با حضور گسترده نیروهای یگان ویژه به منظور جلوگیری از تجمع‌های اعتراضی در این شهر است.

پیشتر شهروندان احوازی با انتشار ویدیوهایی از تدابیر امنیتی شدید و ایجاد ایست‌های بازرسی متعدد همزمان با حضور گسترده نیروهای یگان ویژه به منظور جلوگیری از تجمع‌های اعتراضی در شهر خفاجیه و شهرهای پیرامون آن گزارش داده بودند.

شهروندان ساکن خفاجیه، جمعه در پی قطع یارانه کالاهای اساسی توسط دولت رئیسی و افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت آرد، ۱۲۰ درصدی قیمت برنج، ۱۲۰ درصد قیمت ماکارونی و آغاز طرح جیره‌بندی نان‌، به خیابان‌ها آمدند و با بستن جاده‌ها و سردادن شعارهایی علیه دولت و مجلس ایران، نارضایتی خود را اعلام کردند.

همزمان شهرستان‌های ایذه، بهبهان، فلاحیه(شادگان) و شیراز نیز شاهد تجمعات اعتراضی مشابهی بود.

پس از فراخوان حضور اعتراضی مردم در الاحواز، مقامات ایرانی به قطع اینترنت، بازداشت خانه به خانه فعالان و گسیل نیروهای پلیس به برخی شهرها اقدام کردند.

در همین رابطه ویکتوریا کوتس، معاون مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا خواست تا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای معترضین الاحواز فراهم کند.

کوتس در واکنش به قطع اینترنت در خوزستان در توییتی نوشت: «اگر ایلان ماسک می‌تواند اینترنت استارلینک را برای اوکراین فراهم کند، چرا آن را برای خوزستان(الاحواز) فراهم نکنیم؟ باید برای این مردم شجاع امکان برقراری ارتباط را ایجاد کنیم‌.»

اخیرا، به دنبال درخواست معاون نخست‌وزیر اوکراین، ایلان ماسک، دستور فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین را صادر کرد.

العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *